Ve výtryscích z Enceladu se našly nové organické sloučeniny. Snímek Saturnova měsíce (před Sluncem) je z roku 2007, pořídila jej sonda Cassini. Foto: NASA/JPL/Space Science Institute

Ve výtryscích ze Saturnova měsíce se našly nové organické sloučeniny

Ve výtryscích ze Saturnova měsíce Enceladus byly zaznamenány nové organické sloučeniny, které jsou složkami aminokyselin. Ve středu 2. října to oznámil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) jako významné zjištění. Podobné sloučeniny jsou totiž na Zemi součástí chemických reakcí, které produkují aminokyseliny, tedy základní bloky života.

Ve výtryscích ze Saturnova měsíce se našly nové organické sloučeniny

Nový poznatek je výsledkem pokračujícího hlubšího zkoumání údajů získaných z mise Cassini. Výprava skončila už před dvěma roky plánovaným pádem sondy Cassini do Saturnu.

Údaje získané jejím analyzátorem kosmického prachu CDA, který také zrnka ledu zaznamenal, ale budou vědci zkoumat ještě desítky let, jak uvedla NASA.

Gejzíry na měsíci Saturnu Enceladus

Foto: NASA

Dusík a kyslík

Mocnými hydrotermálními průduchy proudí z jádra Enceladu materiál, který se mísí s vodou obrovského podpovrchového oceánu tohoto měsíce planety Saturn, než se dostane do vesmíru ve formě vodní páry či zrnek ledu.

Nově objevené molekuly, kondenzované do ledových zrnek, vědci určili jako sloučeniny obsahující dusík a kyslík.

„Při správných podmínkách by tyto molekuly vycházející z hlubokého oceánu Enceladu mohly projít stejnou reakcí, jakou známe tady na Zemi. Ještě nevíme, zda jsou aminokyseliny nezbytné pro existenci života mimo Zemi, ale nález molekul, které tvoří aminokyseliny, je důležitý kousek hádankové skládačky," uvedl Nozair Khawaja.

Ten je vedoucím výzkumného týmu Svobodné univerzity Berlín, jenž se o uvedený objev zasloužil.

Vědci už dříve říkali, že by bylo vhodné vyslat na měsíc Enceladus další sondu.

Oceán skrývající se pod ledovou krustou, jež tvoří povrch Saturnova měsíce Enceladus.

Foto: NASA