Ve sluneční soustavě existují diamantová moře, dokazují vědci

Novinky, pst

Kde leží největší naleziště diamantů? Pokud tipujete Afriku nebo ruskou Sibiř, jste od správné odpovědi daleko. Celá moře tvořená tekutými diamanty, ve kterých plavou diamantové kry, jsou podle nové vědecké studie na planetách Uran a Neptun, na okraji sluneční soustavy.

Diamantová moře by totiž podle článku uveřejněném v časopise Nature Physics perfektně vysvětlovala, proč zmíněné planety mají značně vzdálené geografické a magnetické póly, což je také odlišuje od Země. V podmínkách, které na těchto planetách vládnou, se diamanty mohou chovat jako voda - tát a zamrzat.

„Diamanty jsou na Zemi běžné, ale jejich bod tání nebyl nikdy přesně změřen,“ říká J. H. Eggert, vedoucí týmu amerických vědců ze tří pracovišť, kteří nyní diamant vystavili velkým tlakům a simulovali tak podmínky na Uranu a Neptunu.

Diamant je nesmírně tvrdý materiál, ale má i další zvláštní vlastnost, která komplikuje změření bodu jeho tání, při vystavení extrémním teplotám se mění v grafit. Vědce proto zajímalo, zda by mohli vytvořit podmínky, v nichž by se diamant v grafit nezměnil. To je podle vědců možné za ultra-vysokých tlaků, které vládnou na Uranu i Neptunu.

Eggert proto vystavil diamant - jen půl milimetru velký - tlaku, který je 40miliónkrát vyšší, než je tlak na povrchu Země a zároveň ho vystavili laserovému paprsku. Diamant se roztavil.

S poklesem tlaku vypluly na hladinu kry

Následně vědci pozorovali, jak se diamant v kapalné formě chová, když tlak a teploty klesají. Když tlak poklesl na úroveň přibližně 11miliónového násobku atmosférického tlaku, začaly se objevovat v kapalině pevné kousky - kry. S klesajícím tlakem ker přibývalo.

Vědce překvapilo, že diamantové kousky se zachovaly neočekávaně a doopravdy se chovaly jako ledovcové kry v moři - plavaly a neklesaly ke dnu. Led plave díky tomu, že má nižší hustotu než voda, která jej obklopuje.

U většiny materiálů má pevné skupenství vyšší hustotu než ve skupenství kapalném. Podobná specifická vlastnost diamantu by podle vědců vysvětlovala podivné chování magnetických polí planet Uran a Neptun. Pokud by bylo magnetické pole na Zemi orientováno stejně , byl by severní magnetický pól někde v Texasu a ne v Severním ledovém oceánu.

Server Discovery News upozorňuje, že vše je zatím jen teorií, která přes vysokou pravděpodobnost  musí být teprve ověřena. Je ovšem otázkou, jestli na ni bude tak náročná a dlouhodobá mise v nejbližší době schválena.