Hlavní obsah

Učitelům odborných škol by pomohly stáže ve firmách, doporučuje projekt Pospolu

Praha

Učitelé odborných škol by měli každý rok strávit alespoň šest dní na stáži ve firmě. Odborný výcvik učňů v podnicích by měl být minimálně na 12 týdnů. Doporučuje to projekt Pospolu. Je zaměřený na spolupráci škol a firem a trval tři roky. Na starost ho měl Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). Se zavedením duálního systému, tedy že žák je ve škole a s podnikem má uzavřenou zaměstnaneckou smlouvu, se ale nepočítá v plném rozsahu.

Foto: Projekt Pospolu

Ilustrační foto

Článek

Do projektu za sto miliónů korun se zapojilo 38 středních odborných a vyšších odborných škol a více než stovka firem. Dotkl se odborné přípravy 1319 žáků. Navazovala se nová spolupráce, ale také se prohlubovala ta současná.

„Byla snaha maximálně zjednodušit smlouvy a standardizovat procesy, aby byly využitelné i pro ostatní, nejen pro zapojené firmy a školy,” řekla na úterní tiskové konferenci Helena Úlovcová, která je pověřena řízením NÚV.

Usnadnění spolupráce škol a firem

Výstupem projektu byla vedle podpory konkrétních partnerství také metodická doporučení, příručky pro firmy i školy nebo představení příkladů fungující spolupráce.

Úlovcová si pochvalovala, že už při projektu nastaly legislativní změny, které zatraktivňují a usnadňují spolupráci škol a firem. Podniky jsou k účasti na vzdělávání žáků motivovány daňovými odpočty. Novela zákona o pedagogických pracovnících zase umožnila, aby na půl úvazku mohl ve škole učit odborník z praxe bez pedagogického vzdělání.

Podniky by se podle Úlovcové mohly více zapojit do tvorby obsahu vzdělávání v jednotlivých oborech a jeho ukončování, například ve formě vedení závěrečných prací. Mohl by se také využít Národní systém kvalifikací, který je postaven na ověření znalostí a ukončen dovedností zkouškou bez nutnosti absolvovat školní vzdělání. Na definování požadavků se zaměstnavatelé podíleli.

„Chtěli bychom přistoupit k tomu, aby se požadavky definované v Národní soustavě kvalifikací překlopily do počátečního vzdělávání,” uvedla Úlovcová.

Zavedení duálního systému se v plném rozsahu neplánuje

Jako téma do budoucna nadhodila také myšlenku, aby kvalifikaci mohli středoškoláci získat po složení profilové části maturity i v případě, že společnou část nezvládnou.

„Ta neúspěšnost u státních maturit nebyla úplně nízká. Bez kvalifikace tito lidé představují velmi ohroženou skupinu na trhu práce,” vysvětlila šéfka NÚV.

Navzdory snaze o prohloubení spolupráce škol a firem se v Česku neplánuje zavedení duálního systému v plném rozsahu, jak funguje například v Německu. Náměstek ministryně školství Jaroslav Fidrmuc zopakoval, že se v českém prostředí počítá jen s využitím některých prvků.

Tuto skutečnost kritizuje EDUin, společnost věnující se problematice vzdělávání. Projekt Pospolu by prý skutečně mohl být pro firmy užitečným vodítkem, jak postupovat.

„Projekt však skončil a na využití jeho výstupů neexistuje žádný konkrétní program. Hlavně ale neexistuje systémová dohoda na finanční účasti průmyslu na praktické části vzdělávání, jako je tomu v Německu,” stojí v jejich tiskové zprávě.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám