Souboj dvou miliardářů se nekoná. Dnes neodstartuje ani jedna raketa

Novinky,
Aktualizováno

K oběžné dráze měly v úterý 18. prosince zamířit hned dvě rakety, navíc téměř současně. Jenže start stroje Falcon 9 od společnosti SpaceX Elona Muska byl odložen a totéž se stalo i se startem rakety New Shepard firmy Blue Origin, která patří Jeffu Bezosovi. Další pokus pro oba stroje by měl být ve středu.

Záznam: Start raket Falcon 9 a New Shepard byl odloženVideo: NASA, Reuters

Nejprve se objevila informace o odložení startu rakety New Shepard. Příčinou byly blíže nespecifikované potíže s pozemní infrastrukturou.

Krátce poté se ukázalo, že se v úterý neuskuteční ani ten původně dřívější let. SpaceX na svém Twitteru oznámila, že nepracují správně senzory prvního vzletového raketového stupně. Raketa Falcon i její náklad jsou prý v pořádku, k dalšímu pokusu o start má dojít den poté v prakticky stejný čas, tedy ve středu v 15:07 SEČ.

Web CNET připomněl, že raketa Falcon 9, přesněji její vývojová fáze Block 5, má vynést do vesmíru vojenskou navigační družici, zatímco New Shepard má na palubě zařízení na množství experimentů, které se budou provádět ve spolupráci s americkým Národním úřadem pro letectví a kosmonautiku (NASA).

Určování polohy pro americké letectvo

Start rakety Falcon 9 byl naplánován z floridského mysu Canaveral na 15:11 středoevropského času. V tu chvíli se podle portálu Spaceflight Now otevřelo takzvané letové okno, tedy prostor, během kterého se může start uskutečnit – a to na celých 26 minut. Nebylo však možné to využít.

Foto: Lockheed Martin

Satelit GPS III SV01

Nový stroj Falcon 9 Block 5 měl vynést na oběžnou dráhu družici GPS III SV01 (vyvinutou společností Lockheed Martin), což je inovativní a supersilný globální satelitní systém na určování polohy pro americké letectvo. Dané satelity mají být odolnější vůči rušení signálů a jsou určené pro orbitu více než 19 tisíc kilometrů nad zemským povrchem.

Necelých 20 minut poté opět nezdar

Letové okno pro opakovaně použitelnou raketu New Shepard se mělo otevřít v 15:30 SEČ v leteckém středisku v Texasu. I tento start byl ale pro dnešek zrušen a náhradní termín je také ve středu.

„Jedná se celkově o desátou misi New Shepard. Zahrnuje devět výzkumných a technologických nákladů sponzorovaných NASA prostřednictvím jejich vlastního programu,“ uvedli dříve zástupci Blue Origin ve zprávě, kterou citoval server Space.com.

Foto: Blue Origin

Raketa New Shepard s neobsazenou kapslí pro posádku při čekání v Texasu na start

Experimenty na palubě pak mají být skutečně pestré: od testování chlazení příslušenství vesmírné lodi až po pokusy pro firmy a univerzity, které zajímá studium prostředí takzvané mikrogravitace – místa s nedokonalým stavem beztíže. Pracovat se bude i se speciální kapslí, která je jinak určená pro potenciální posádku.