Půlkilometrový asteroid zkříží Zemi cestu v roce 2182

Novinky, pst

Zkoumání drah asteroidů odhalilo novou hrozbu pro modrou planetu, které bude lidstvo čelit na konci příštího století. Těleso s označením 1999 RQ36 podle španělských astronomů může zasáhnout Zemi v roce 2182. Nejde tedy o horký poplach, ale u asteroidů nejsou jejich trajektorie neměnné, což komplikuje matematické modely a předvídání hrozby.

Asteroid objevený v roce 1999 patří k těm, které vzhledem k velikosti a dráhám křižujícím oběžnou dráhu Země kolem Slunce, představují hrozbu možného střetu s apokalyptickými následky. Nová studie zveřejněná v časopise Icarus je založená na 290 pozorováních a radarových snímcích. Modelovala dráhy asteroidu až do roku 2200 a vypočítávala míru rizika.

Spoluautorka studie, María Eugenia Sansaturio z Universidad de Valladolid, upozornila, že jakkoli se zdá riziko malé, může se v průběhu času zvýšit nebo naopak snížit. Na asteroidy při průchodu kolem Slunce působí Jarkovského efekt, kdy odlišná intenzita vyzařování absorbované energie u asteroidu na odvrácené a přivrácené straně může významně změnit jeho eliptickou dráhu.

Vědci zdůrazňují nutnost dlouhodobého sledování

Vědci v případě 1999 RQ36 upozorňují, že dobře dokumentuje nutnost dlouhodobého sledování asteroidů a modelování jejich drah. Podle Sansaturiové by bylo možné kolem roku 2080 spustit při přiblížení asteroidu misi na úpravu jeho dráhy s využitím současných technologií, aby se minimalizovala předpovězená srážka za dalších 82 let.

Naopak pokud by byl asteroid 1999 RQ36 objeven až po roce 2080, odvrácení hrozby při rizikovém průletu na konci století by nebylo v možnostech současných technologií. Samozřejmě odhadovat, jaké technologie budou dostupné za 100 let, je ošidné.

Zatím největší poplach na Zemi vyvolala v roce 2004 předpověď založená na modelování dráhy asteroidu Apophis, která varovala, že srážka asteroidu se Zemí hrozí v roce 2029 s šancí 1:233.

Pozdější pozorování ovšem riziko v roce 2029 snížily na nulu a pro průlet v roce 2068 se pravděpodobnost srážky vyjadřuje poměrem 1:250 000 a pro další průlet v roce 2068 dokonce jen jedna ku třem miliónům.