Hlavní obsah

Připravovaný kariérní systém by se měl zaměřit na učitele pracující přímo s žáky

Praha

Chystaný kariérní systém učitelů se pravděpodobně zaměří zejména na pedagogy, kteří celoživotně přímo učí. Navrhovaný třetí a čtvrtý stupeň, který počítal s posunem na metodické a manažerské pozice, se podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) v současnosti zavádět nebude. Počítá s tím, že by se učitelům zvýšil základní plat hned po dvouletém adaptačním období. Nyní musejí nováčci na posun čekat šest let.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

Ministryně se chystá příslušnou novelu zákona o pedagogických pracovnících předložit vládě v prosinci. Do praxe by měla být novinka zavedena od školního roku 2017/2018.

Z původního návrhu, který narazil na kritiku řady expertů včetně školských odborů, vypadly stupně tři a čtyři. Podle ministryně totiž nebyly motivující pro většinu učitelů, kteří žádnou manažerskou pozici nechtějí.

„Spíše se soustředíme na dopracování podpory osobního a finančního rozvoje učitelů, kteří chtějí učit. Chtěli bychom je motivovat k výkonu kvalitního učitelství,” řekla ministryně.

Podpora například prostřednictvím konzultací by měla být doplněna zvýšením nenárokových složek platu. „Byla bych ráda, aby ten osobní příplatek byl zafixován v zákoně,” dodala Valachová.

Podpora začínajícím učitelům

Z původního návrhu zůstane zachováno dvouleté období, kdy by začínajícím učitelům měla být poskytována vyšší míra podpory. Ministerstvo předpokládá, že se jí budou účastnit také vysoké školy, zejména jejich pedagogické fakulty. Se startem kariérního systému by měl být zaveden nový platový stupeň, který spojí konec této fáze s růstem platu. Náměstek Stanislav Štech považuje za důležité upřesnění profilu absolventa a určení, jak se má s novým učitelem v adaptačním období pracovat.

Od záměrů čtyřstupňového kariérního systému se ministerstvo podle něj odklonilo také kvůli tomu, že rozkol nastal i mezi členy skupiny, která návrh připravovala. Významná část odborníků z ní totiž odešla, protože s podobou návrhu nesouhlasila.

Je podle něj možné výhledově pilotně ověřit třetí stupeň, ten čtvrtý považuje za naprosto nereálný. Třetí stupeň měl být určen pro takzvané pedagogické lídry školy, například výchovné poradce, koordinátory školního vzdělávacího plánu nebo mentory.

Při přípravě návrhu novely zákona se bude ministerstvo podle Valachové snažit také o umožnění přechodu zkušených učitelů nebo úspěšných ředitelů škol do státní služby nebo krajské a místní samosprávy. Zatím to podle ní v praxi nefunguje kvůli špatné prostupnosti systémů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám