Hlavní obsah

Plánování hodin? Učitelé mohou hodně času ušetřit

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dělat přípravy dlouho do noci je pro většinu pedagogů normální. Deník The Guardian přinesl tipy australských učitelů na efektivnější plánování vyučovacích hodin, upozornila na ně společnost Scio. Základem je, aby méně času stráveného přípravou nemělo dopad na kvalitu výuky.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Přípravy mají výuku podpořit, nikoli svazovat. Učitelka matematiky Mel Mudowneyová například doporučuje určit si na přípravy předem daný časový limit a nastavit si budík, aby upozornil na blížící se konec. Každý pak bude pracovat rychleji a určí si, co je skutečně podstatné.

Bloggerka a zástupkyně ředitele velké australské střední školy Shaun Ellisonová nabízí seznam klíčových otázek pro naplánování hodiny, které jsou v následující tabulce.

Těmi je možné se orientačně řídit. Zároveň doporučuje zjistit na konci výuky, co bylo pro studenty těžké, aby se k tomu mohli příště vrátit.

Klíčové otázky pro naplánování hodiny
Co přesně chci studenty naučit a jak to udělat zajímavě?
Jaké jsou časté omyly studentů v tomto tématu a jak jim předejít?
Jak zjistím, co už třída o tématu ví?
Kdy studentům ukázat, jak novou vědomost/dovednost použít v praxi?
Jaké otázky mám během hodiny studentům pokládat, abych si ověřil/a jejich pochopení látky?
Jaké otázky jim položit pro prohloubení základů, které si již osvojili?
V jaké části hodiny budou mít studenti možnost nové vědomosti/dovednosti použít a procvičit?

Učitelé informatiky Matt Britland a angličtiny Jack Askew doporučují dělat přípravy elektronicky a mít je dostupné ze všech zařízení.

Sami využívají nejrůznější aplikace a programy, Britland má přípravy mimo jiné v Outlooku, v případě plánování v týmu je pak sdílí na GoogleDrive.

Méně je někdy více

Vytištěné a psané přípravy doporučuje Askew nafotit do telefonu a systematicky ukládat. Důležité je vždy to, co v hodinách fungovalo, pravidelně využívat, a stejně tak hledat inspiraci i u jiných vyučujících. Lze využívat již připravené a osvědčené plány, přizpůsobené konkrétní třídě.

Posledním doporučením je učit o trochu menší porci učiva, ale s častějším opakováním. Žáci toho pak ve výsledku mohou umět vlastně více.

Reklama

Související články

OECD: Nejmíň berou kantoři v ČR

Čeští učitelé se svými platy se v porovnání s průměrnou mzdou umístili na posledním místě žebříčku nejvyspělejších zemí OECD. Jako slabou hodnotí také výroční...

Výběr článků

Načítám