Na planetách u chladného červeného trpaslíka může být víc kapalné vody než na Zemi

Washington

Sedm planet v soustavě kolem hvězdy s označením TRAPPIST-1 je kamenných a na některých z nich je možná více vody v kapalném stavu než na Zemi. K takovému závěru dospěl tým vědců na základě dlouhodobého sledování tohoto systému. Webu Space.com to sdělil člen tohoto týmu, expert na exoplanety, tedy planety mimo Sluneční soustavu, Simon Grimm z Bernské univerzity.

Foto: NASA

Astronomové objevili ve vesmíru planety s podobnými podmínkami jako na Zemi

Systém nazvaný podle teleskopu The Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope (TRAPPIST) v Chile vědci objevili v roce 2016, když kolem tamní hvězdy identifikovali tři planety v potenciálně obyvatelné zóně. O rok později se zjistilo, že kolem TRAPPIST-1, nacházející se přibližně 40 světelných let od Slunce, obíhá planet sedm. [celá zpráva]

Tato soustava se nachází v souhvězdí Vodnáře a jeho mateřskou hvězdou je mimořádně chladný červený trpaslík. TRAPPIST-1 je drobnou hvězdou, má asi jen osm procent hmotnosti Slunce. Nejméně šest z objevených planet je podle vědců velikostí i teplotami na povrchu srovnatelných se Zemí.

Astronomové objevili ve vesmíru planety s podobnými podmínkami jako na ZemiVideo: NASA

Nový výzkum vedený skupinou odborníků, k nimž patří Grimm, nyní určil mnohem přesněji hmotnost těchto těles. Zjistil přitom, že až pět procent hmotnosti některých z planet by mohla tvořit voda v kapalném stavu, což je až 250krát více, než je tomu u oceánů na Zemi.

„Všechny planety TRAPPIST-1 jsou velmi podobné Zemi. Mají pevné jádro a jsou obklopené atmosférou,” tvrdí Grimm. Vědecký tým podle něj kromě toho, že upřesnil možné složení těchto exoplanet, také zjistil, že jedna z nich by mohla mít charakteristiky naší „modré planety”. „TRAPPIST-1e je exoplaneta, která se nejvíce podobá Zemi, pokud jde o hmotnost, poloměr a energii, kterou dostává od své hvězdy,” uvedl vědec.

Foto: ESO

Planety obíhají v blízkosti červeného trpaslíka, a proto by na nich mohla být voda a život.

Nemalým problémem červených trpaslíků nicméně je, že mohou vyzařovat intenzivní rentgenové a ultrafialové záření. To představuje jednu z možných překážek pro případnou přítomnost života na planetách, které kolem nich obíhají.

Vtipálci z Belgie

Pojmenování červeného trpaslíka zkratkou TRAPPIST vyvolalo loni v Belgii vlnu vtípků. Jak je totiž známo, jedním z proslulých symbolů belgické pivní kultury zapsané na seznam nehmotného dědictví UNESCO jsou právě speciální piva, vařená v klášterech pod dohledem trapistických mnichů.

A tak Belgičané na sociálních sítích začali vtipkovat, že díky mocné síle tohoto zlatavého moku vidí hvězdy a že ne ve víně, ale v pivu pravdu najdeš. Třeba o tom, zda jsme v celičkém vesmíru sami. „Sedm planet podobných Zemi kolem hvězdy Trappist-1. I já jsem po sedmi trapistech viděl hvězdy,“ svěřil se loni s osobní zkušeností jeden diskutující. [celá zpráva]