Hlavní obsah

Kluci raději vaří, než montují

Právo, Kateřina Severová

Dnes už stoprocentně neplatí, že dívky v rámci výuky odborných předmětů na základní škole jenom vaří a kluci chodí do dílen. Mnozí chlapci se totiž raději chopí vařečky než šroubováku.

Foto: Kateřina Severová, Právo

Kluci už se vrhli i na pečení perníčků.

Článek

V základní škole Resslova v centru Prahy probíhá odpolední hodina vaření. Deváťáci František a Martin pečou vánoční cukroví. František válí těsto, Martin zdobí už hotové perníčky. Je na nich vidět, že je to v kuchyni baví.

V budoucnu by se ale vaření věnovat nechtěli

„Vaření bychom měli mít celý rok, je to zábava,“ říká jeden z chlapců, ostatní spolužáci s ním souhlasí. Podle slov Rity Tlučhořové, která je místní zástupkyní ředitele, jsou přitom kluci na vaření mnohdy šikovnější než holky.

„Víc si to užijí. Doma je k tomu nepustí, takže tady se vyřádí,“ vysvětluje Tlučhořová. Přestože chlapce vaření těší, do budoucna by se mu profesně věnovat nechtěli.

Kluci si vydupou, že chtějí místo dílen vařit.
Jiří Měchura, ředitel ZŠ

Šanci dostat se ve škole k vařečce mají chlapci v Resslovce jednou za půl roku, jinak je vaření čistě v dívčí režii. Na zdejší škole nemají zatím prostor pro vybudování dílen, ačkoli by o to stáli. Kluci tak pracují hlavně na počítačích, děvčata v kuchyni.

Do budoucna by se to ale mohlo změnit. Je ale otázkou, jestli vůbec žáci o manuální práci v dílně budou stát. Podle všeho totiž většina chlapců tráví u sporáku svůj čas mnohem raději než třeba s kladivem v ruce. Vliv na to může mít rovněž stoupající popularita televizních kuchařů.

„Kluci si vydupou, že chtějí místo dílen vařit,“ říká Jiří Měchura, ředitel základní školy na nám. Bratří Jandusů z pražské Uhříněvsi. Šanci něco si uvařit mají zdejší studenti poskrovnu, o to víc jsou z možností něco si ukuchtit nadšeni.

O odborné předměty zájem je

Dílny mají žáci na druhém stupni základních škol od 7. do 9. třídy v rámci odborné výuky, některé školy ale nemají kvůli prostoru nebo nedostatku financí šanci dětem tyto předměty nabídnout.

Nedávný průzkum agentury Ipsos přitom ukázal, že 89 procent žáků by o tyto předměty stálo, podobně jsou na tom i samotní učitelé a rodiče. [celá zpráva]

Do budoucna by to mohlo pomoci také odborným učilištím, která se dlouhodobě potýkají s nedostatkem zájemců o jejich obory.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám