Hvězdář na Pardubicku zachytil průlet vesmírné stanice před Měsícem

Novinky,

V neděli 15. září se v úzkém pásu na Pardubicku dal fotograficky na obloze zaznamenat nezvyklý úkaz – Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) přeletěla přímo před Měsícem. Prchavý okamžik zaznamenal astrofotograf a popularizátor astronomie Petr Horálek během svého pozorování u obce Sovolusky.

Foto: Petr Horálek

Přelet Mezinárodní vesmírné stanice před naší přirozenou družicí

Kosmická stanice ISS nás oblétává ve vzdálenosti asi 400 kilometrů nad zemským povrchem. Její přelety mohou být viditelné, pokud je osvětlena Sluncem, ale rovněž zcela nepozorovatelné, je-li stanice o velikosti velké basketbalové haly ponořena do stínu Země, případně když probíhá přelet na denní obloze.

Focení jako hra na slepou bábu

„I přes den se dá ISS vzácně zachytit, a to ve chvíli, kdy se její tmavá silueta promítne na zářící vesmírné těleso – ve dne na Slunce, v noci na Měsíc,“ přiblížil Horálek.

A právě druhý z případů se odehrál v neděli po dvaadvacáté hodině a osmnácté minutě v přibližně 23 kilometrů širokém pásu, táhnoucím se celým Pardubickem. „Samotné Pardubice byly dokonce uprostřed tohoto pásu,“ dodal.

ISS se před Měsícem objevila na pouhé 1,3 sekundy.
Petr Horálek

Takové fotografování je podle Horálka poněkud náročnější. „Trošku připomíná hru na slepou bábu. Stanice při nedělním úkazu nebyla viditelná vůbec, v průběhu celého přeletu nad Pardubickem se již nacházela ve stínu Země, přičemž astronauti na palubě měli přibližně 45minutovou noc, jelikož Zemi oběhne jednou za přibližně 90 minut,“ vysvětlil fotograf.

Byl tak podle něj pouze znám přesný čas úkazu a oblast, z níž k úkazu dojde. „Musel jsem tedy mít po ruce hodinky s přesným časem na sekundy (použil jsem GPS lokátor s časem poskytnutým družicemi nad hlavou) a samozřejmě patřičnou fotovýbavu. ISS se před Měsícem měla objevit totiž na pouhé 1,3 sekundy,“ upozornil.

Nejlepší výhled se nakonec nabídl poblíž centrální linie úkazu mezi Turkovicemi a Sovolusky (asi 18 km od centra Pardubic).

„Tam jsem netrpělivě čekal na kýžený čas 22:18:40, kdy jsem zmáčkl spoušť a nechal velice rychle sekvenčně snímat Měsíc. Po dvou sekundách jsem záznam zastavil – a na 13 snímcích se objevila postupně se sunoucí stanice před Měsícem. V té době už byla 1044 km ode mě,“ popsal.

Může to zkusit každý

Pokusit se o podobný záznam může dnes už každý, kdo je vybaven nějakým větším teleobjektivem s ohniskovou vzdáleností ideálně nad jeden metr.

Je třeba počítat s tím, že ISS se pohybuje rychle, čili jsou nutné krátké expozice v řádu setin až tisícin sekundy. Podle toho se musí adekvátně nastavit citlivost fotoaparátu, nutný je též pevný stativ.

I teď se nad naším územím nabízejí přelety ISS přes Měsíc, v tomto týdnu hned dva na Vysočině, poté se období ukončí. Kdy a kde přesně pozorovat, pomůže zjistit online aplikace. Tam stačí zadat lokaci a období, kdy chcete přelet ISS vidět, skript vygeneruje seznam úkazů v navolené dojezdové vzdálenosti i interaktivní mapy.

„Jen je potřeba mít na paměti, že poloha ISS se fyzicky mění od vypočtených údajů, neboť kosmickou stanici pomalu brzdí vysoké vrstvy zemské atmosféry a jednou za čas ji astronauté ‚zvednou' na vyšší oběhovou hladinu. Poté se i vlastnosti přeletů musí aktualizovat a je tedy dobré generovat informace o nejbližším přeletu do poslední chvíle,“ uzavřel odborník.