Český vědec našel na neprobádaném tichomořském ostrově nejen nové druhy mravenců

Novinky,

Z tři měsíce trvající expedice na skoro neprobádaný ostrov Bougainville v Tichém oceánu se v červenci vrátil entomolog Milan Janda z Biologického centra Akademie věd ČR. S Jacobem Yombaiem a Alim Posmanem z výzkumné organizace New Guinea Binatang Research Center poprvé zdokumentoval neobvyklou rozmanitost hmyzu v panenských pralesech tropického ostrova. Objevil několik nových druhů mravenců a dalšího hmyzu.

Foto: Biologické centrum AV ČR

Výzkumný tým v horském lese v oblasti Mt. Kagalalo v jižní Bougainville, vpravo dole vedoucí týmu Milan Janda

Ostrovy Nové Guineje a Tichého oceánu jsou proslulé mimořádnou biologickou rozmanitostí, rostliny, hmyz a další organismy jsou zde však stále do značné míry neznámé.

To je případ i ostrova Bougainville, který leží na severním okraji Šalomounových ostrovů a patří Papui-Nové Guineji.

Většinu velkého ostrova se dosud nepodařilo biologicky prozkoumat kvůli jeho odlehlosti, složitému terénu i občanské válce.

Pronikli do izolovaných horských oblastí

Vědci pod vedením Milana Jandy z Entomologického ústavu Biologického centra pracovali na pěti lokalitách rozmístěných od pobřeží po vulkanický střed ostrova.

„Naším cílem bylo zdokumentovat diverzitu mravenců, kteří jsou podobně jako většina bezobratlých z tohoto ostrova zcela neznámí. Podařilo se nám proniknout do izolovaných horských oblastí s panenskými pralesy, což vyžadovalo několikadenní pochody přes prudké hřebeny a hluboká údolí,“ popsal Janda.

Foto: Biologické centrum AV ČR

Jeden z nových nepopsaných druhů mravenců objevený během expedice v horském pralese

V horských oblastech nalezli mnoho unikátních druhů mravenců a dalšího hmyzu, vůbec poprvé se tak podařilo zdokumentovat jejich biologii a získat vzorky pro další genetické i jiné studie.

Vyjednávání s kmeny

Aby toho nebylo málo, ani příprava expedice nebyla snadná. Na většině ostrova je totiž podle Biologického centra AV ČR možné pracovat jen po dlouhodobém a pečlivém vyjednávání s místními kmeny.

Foto: Biologické centrum AV ČR

Jedna ze zkoumaných oblastí bylo okolí sopky Mt. Balbi, nejvyšší hory Bougainville.

Foto: Biologické centrum AV ČR

Skupina místních vlastníků lesa z rezervace Kagalalo se podílí na sběru vzorků hmyzu.

Zdejší lidé se pak navíc významně podíleli na výzkumných aktivitách v terénu. Vědci rovněž úzce spolupracovali s místními komunitami na vzdělávací kampani a připravili doporučení pro ochranu místní fauny a flóry.

Mravenec hubící jiné mravence

Tým se také zaměřil na invazivní druhy rostlin a živočichů, které představují jednu z hlavních hrozeb křehkého ostrovního ekosystému. Je to například mravenec Wasmannia auropunctata, který je původně z Ameriky a na Bougainville způsobuje masivní vymírání původních druhů mravenců a dalších bezobratlých.

Ačkoli je na ostrově již 20 let, nepodniklo se nic proti jeho šíření a pro zmírnění následků na místní zemědělství a biodiverzitu.

„Zmapovali jsme výskyt tohoto problematického druhu a nyní pracujeme s místními obyvateli a organizacemi na tom, abychom omezili jeho šíření,“ řekl k tomu Janda.

Během následujících měsíců budou badatelé nasbírané údaje zpracovávat, mají rovněž v plánu zpřístupnit své výsledky veřejnosti a místním státním organizacím.

Vzorky hmyzu získané při expedici mají vytvořit první ucelený soubor, který je k dispozici pro systematické studium biodiverzity bezobratlých z daného ostrova.

Horský les v oblasti hory Kagalalo, jižní Bougainville

Foto: Biologické centrum AV ČR

Tradiční ceremonie z oblasti Mt. Balbi u příležitosti zakončení výzkumného projektu

Genetická data též poslouží k zodpovězení obecnějších otázek o evoluci a ekologii hmyzu na ostrovech. Třeba to, jak poznamenává česká Akademie věd, přinese i více žádoucí pozornosti k tomuto regionu.