Astronomové objevili dvojčata Slunce a Jupiteru

Novinky, fia

Evropská jižní observatoř (ESO) ve středu oznámila objev dvojčete Jupiteru. Planeta obíhá ve stejné vzdálenosti kolem své hvězdy, která je podobná Slunci. Otevírá se tak možnost, že by tento solární systém mohl obsahovat také menší kamenné planety obíhající kolem hvězdy v menší vzdálenosti.

BEZ KOMENTÁŘE: Astronomové objevili dvojčata Slunce a JupiteraVideo: European southern observatory (ESO)

Mezinárodní skupina astronomů vedená brazilskými vědci použila teleskop v chilské observatoři La Silla. Zjistila, že plynný gigant, stejně veliký a hmotný, obíhá kolem hvězdy HIP 11915 v téměř přesně stejné vzdálenosti jako Jupiter od Slunce. Hvězda je navíc zhruba stejně stará jako Slunce a má i podobné složení.

„Ačkoli už se našly mnohé planety podobné Jupiteru v různých vzdálenostech od hvězd podobných Slunci, tento nový objev je co do hmoty planety a její vzdálenosti od své hostitelské hvězdy a co do podobnosti hvězdy našemu Slunci zatím nejpřesnějším obrazem Slunce a Jupiteru,” stojí ve zprávě ESO.

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Vědci připomínají, jakou důležitost měla existence Jupiteru v době formování sluneční soustavy, když svou gravitační silou umožnila podmínky vhodné pro vznik Země a života na ní. „Zdá se tak, že objevení dvojčete by mohlo být důležitým milníkem na cestě k nalezení planetární soustavy, která by byla zrcadlem té naší,” uvedli vědci.

Při hledání exoplanet (planet obíhajících kolem jiné hvězdy než Slunce) vědci dosud naráželi hlavně na soustavy, které měly masivní planety na vnitřních oběžných drahách kolem svých hvězd, zatímco ve sluneční soustavě se v těchto vzdálenostech pohybují menší planety Merkur, Venuše, Země a Mars. Planety této velikosti, které by teoreticky mohly hostit život podobný našemu, však dosud většinou unikají pozorovacím možnostem pozemšťanů.