Hlavní obsah

Nový projekt odstartoval sérii akcí zaměřených na bezpečnější užívání internetu dětmi i dospělými

Novinky, Kamil Kopecký
Aktualizováno

Nový vzdělávací projekt realizovaný týmem projektu E-Bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s O2 Czech Republic odstartoval 23. března sérii vzdělávacích akcí zaměřených na bezpečnější používání internetu a mobilních telefonů dětmi, ale také dospělými.

Foto: Kamil Kopecký

Ukázky ze vzdělávacích akcí.

Článek

Jedna z prvních vzdělávacích besed pro děti proběhla v malebném prostředí na Základní škole Zlaté Hory. 

„Dlouhodobě usilujeme o bezpečnější internet zejména u dětí, které jsou digitálním technologiím často otevřenější než jejich rodiče, ale nedokážou si sami uvědomit rizika, se kterými mohou přijít do styku,“ uvedl Jan Piskáček, manažer pro externí komunikaci O2 Czech Republic.

„Proto jsme součástí projektu E-Bezpečí, jehož prostřednictvím podpoříme zejména terénní vzdělávací aktivity a online poradenství pro rodiče. Dalším velkým přínosem společného projektu je Národní výzkum zaměřený na kyberšikanu učitelů,” dodal.

Trendy? Youtube a další sociální sítě

„V rámci besed se zaměřujeme na témata, která jsou dětem blízká a která dobře znají,“ informoval Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí.

„S dětmi komunikujeme o tom, co v prostředí internetu dělají, jaké služby využívají, jakými způsoby na internetu komunikací a zdali jsou také tvůrci vlastního elektronického obsahu. Z diskuse jednoznačně vyplývá, že děti masově využívají sociální sítě – nejčastěji Facebook, aktivně však využívají také Instagram, Snapchat, WhatsApp, Viber, Skype a zejméně YouTube. Na Youtube děti nejčastěji sledují zejména videokanály tzv. Youtuberů – řada z dětí rovněž Youtubery aktivně napodobuje, vytváří vlastní videokanály a vytváří svůj vlastní videobsah,” uvedl Kopecký.

Mobilní telefon jako standard

Děti samozřejmě aktivně využívají mobilní telefony. Podle průzkumu, který si zadala společnost O2, si třetina lidí myslí, že by děti měly mít vlastní mobilní telefon už při nástupu do první třídy. Nejvíce (48 procent) pak mobil pro prvňáčka propagují obyvatelé nejmenších obcí do 500 obyvatel.

V 5. třídě pak mobilní telefon využívá téměř 100 procent školáků. Nejčastějším důvodem pro pořízení mobilu dítěti je bezpečnost, respektive možnost být s dítětem v kontaktu. Jaká je ale skutečnost? Mobilní telefon je pro dítě naprosto přirozeným společníkem, kterého využívají téměř nepřetržitě.

Školy na masivní využívání a také zneužívání mobilních telefonů často reagují zákazem využívání mobilních telefonů v průběhu vyučování – toto ochranné opatření je velmi důležitým prvkem primární prevence rizikového chování a v současnosti zákaz využívání mobilních telefonů ve škole (s výjimkami) integrovala do svých školních řádů většina škol. 

Kyberšikana, sexting a další rizikové fenomény

Cílem projektu E-Bezpečí a O2 je především naučit děti kyberšikaně předcházet – a v případech, kdy je dítě kyberšikaně vystaveno – ji vhodným způsobem vyřešit.

„Dětem se snažíme především vysvětlit, jak kyberšikana probíhá, jaké jsou její příčiny a následky, jak mají postupovat v situaci, kdy kyberšikanu zažívají, ale také, jak kyberšikaně předcházet a jak zajistit, aby byl její dopad co nejmenší,“ doplnil Kopecký.

Reklama

Výběr článků

Načítám