Tajemnou planetu Devět bychom mohli poprvé spatřit během příštích let

Novinky,

V roce 2016 oznámili astronomové z Kalifornského technologického institutu, že objevili devátou planetu sluneční soustavy, takzvanou planetu Devět. Prozatím zůstává neviditelná, během jedné dekády by se to ale podle těchto odborníků mohlo změnit a mohla by se pro nás stát pozorovatelnou.

Nově objevená planeta Devět by měla být v následujících letech pozorovatelnáVideo: Novinky/Reuters

První důkazy, že se na samém konci sluneční soustavy ukrývá devátá planeta, představili vědci v lednu roku 2016.

Věřím, že ji uvidíme v následujícím desetiletí.
Konstantin Batygin, Kalifornský technologický institut

K mapování oběžné dráhy hypotetické planety použili matematické modely a počítačové simulace. A to poté, co identifikovali abnormální uspořádání šesti objektů v Kuiperově pásu. Naznačovalo to totiž, že je přitahuje gravitace většího tělesa.

Kuiperův pás je prstencem zmrzlých objektů nacházejících se za oběžnou dráhou Neptunu, v němž je několik tisíc nebeských těles, zejména malých, která zde zůstala z počátku vývoje sluneční soustavy. Některá z nich má své vlastní měsíce. Součástí pásu jsou i tři trpasličí planety – Pluto (bývalá „devítka”; překlasifikovaná z planety v roce 2006), Haumea a Makemake.

Bližší i jasnější?

Další pozorování také odhalila, že „nová planeta“ má být pětkrát až desetkrát těžší než Země. Její vzdálenost od Slunce se odhaduje na 400 astronomických jednotek, což odpovídá zhruba 60 miliardám kilometrů.

Aktuální odhady stejného kalifornského týmu, na které upozornila agentura Reuters, naznačují, že planeta je blíže a je jasnější, než se v minulých letech předpokládalo. Díky tomu by měla být v následujících letech snadněji pozorovatelná – tedy dříve, než jsme si mysleli.

„Vyhlídka, že jednoho dne budeme mít k dispozici skutečné obrázky planety Devět, je doslova elektrizující. Ačkoli je nález planety velkou astronomickou výzvou, jsem optimista. Věřím, že ji uvidíme v následujícím desetiletí,“ cituje Reuters jednoho z vedoucích výzkumníků „pátracího projektu“, Konstantina Batygina z Kalifornského technologického institutu, univerzity v americké Pasadeně.

Odborný časopis Astronomical Journal uvedl, že pravděpodobnost zkreslení jejich informací je poměrně malá – jen 1:500.