Hlavní obsah

Pro střední školy se chystá 300 nových vzdělávacích modulů

Novinky,

Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) připravuje pro střední odborné školy více než tři stovky nových vyučovacích modulů. Modulové uspořádání výuky je již nyní součástí českého vzdělávacího systému, řada škol jej využívá. Pro učitele ale bývá náročné moduly připravit, školy tudíž častěji volí tradiční předměty či vzdělávací oblasti. V odborném vzdělávání přitom moduly mohou výuku zatraktivnit.

Foto: NÚV

Ilustrační foto

Článek

Vzdělávací modul si lze dle NÚV představit jako jasně vymezenou část výuky, která trvá určitou dobu a žák se během ní seznámí s určitou problematikou. Modulově je možné vyučovat jak matematiku a přírodní vědy, tak kupříkladu projektování a konstruování pomocí 3D technologie.

„Výuka v modulech je zaměřena na přesný cíl, jasná jsou i kritéria pro splnění. Pro žáky je to tedy přehlednější a poskytuje jim to ucelené vzdělání v určitém tématu,“ popsala výhody Taťána Vencovská, obsahová manažerka projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), v rámci kterého se moduly dávají dohromady.

Moduly podle ní také lépe podporují integraci a souvislosti mezi odborným a všeobecným vzděláváním. „Kromě toho je možné moduly kombinovat podle potřeb žáků, školy, sociálních partnerů a potřeb trhu práce a připravit tak vzdělávací program školy skutečně na míru,“ dodala.

Využít přímo, či jen jako inspiraci

Pro střední odborné školy v rámci projektu aktuálně vzniká více než 300 vzdělávacích modulů, průběžně budou následovat ještě další. Školy pak mohou využít nové moduly přímo nebo jako inspiraci pro úpravy svých školních vzdělávacích programů.

Projekt MOV nyní vstupuje do druhého roku své realizace. Kromě vzdělávacích modulů v něm vznikne také více než 200 takzvaných komplexních úloh.

„To jsou konkrétní ukázky práce žáků ve výuce, které navazují na obsah vzdělávacích modulů. Jsou zpravidla prakticky zaměřené a jejich výsledkem může být i hmatatelný produkt,“ uzavřela hlavní manažerka projektu Martina Ondrouchová.

Nové vzdělávací moduly a k nim vznikající komplexní úlohy budou k dispozici nejen zapojeným školám, ale po skončení projektu i všem středním odborným školám. Všechny výstupy se zpracovávají pro 43 oborů. Připravují je týmy v pracovních skupinách, složené ze zástupců 82 škol, dalších expertů a odborníků z takřka čtyř desítek zapojených firem.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám