Mezi Zemí a Měsícem prolétává asteroid velikosti autobusu objevený teprve o Vánocích

Novinky,

Nově identifikovaný asteroid 2017 YZ4 velikosti autobusu aktuálně v poměrně velké blízkosti míjí naši planetu. Mezi Zemí a Měsícem prosviští rychlostí téměř 34 tisíc kilometrů za hodinu. Objeven byl až o Vánocích, konkrétně 25. prosince. Sedm až 15 metrů dlouhé vesmírné těleso nám bylo nejblíže v 17:56 SEČ, a to ve vzdálenosti pouhých 224 tisíc kilometrů.

Ilustrační snímek

Vzdálenost 224 tisíc kilometrů je dostatečně malá, aby jej astronomové mohli považovat za potenciálně nebezpečný objekt, který navíc kolem Země projde skutečně těsně.

Pro srovnání – vzdálenost mezi Zemí a Měsícem činí 384 400 kilometrů.

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) popisuje asteroidy (planetky) jako potenciálně nebezpečné, pokud se nacházejí v menší vzdálenosti než zhruba 7,4 miliónu kilometrů.

Neviditelný až do Vánoc

Planetku 2017 YZ4 astronomové poprvé zaznamenali 25. prosince na hvězdárně Lemmon Survey Observatory v americkém státě Arizona. Do té doby byla pro ně neviditelná.

„Bude 52. známým asteroidem, který letos projde mezi naší planetou a Měsícem,“ sdělil serveru The Express mluvčí agentury NASA

Ačkoli je poměrně malý, při dopadu na povrch Země by mohl způsobit značné škody. Stačí si vzpomenout na ten, který v roce 2013 explodoval nad ruským městem Čeljabinsk. To pak zasypal roj meteorů. [celá zpráva]

NASA nicméně tvrdí, že během příštích 100 let nás srážka s žádným známým větším asteroidem nečeká.

Letos vzbudila značnou pozornost návštěva záhadného tělesa z jiné hvězdné soustavy – spekulovalo se i o tom, zda se nejedná o mimozemskou vesmírnou loď. Z toho důvodu se také pátrá po jakýchkoli signálech, které by předmět mohl vydávat. Poslední zprávy jsou zatím však takové, že asteroid Oumuamua nadále mlčí. [celá zpráva]