Data nemohou žádného studenta poškodit, učitelé i veřejnost se dozvědí více o fungování státní maturity.

Nejde o první úspěch Botlíkovy iniciativy. Jak připomíná vzdělávací organizace EDUin, ministerstvo školství opakovaně vyhovělo žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím a již na jaře loňského roku zveřejnilo takzvané statistiky alternativ odpovědí v maturitních testech. [celá zpráva]

Jak každý jednotlivec odpovídal

Nově publikovaný soubor dat je zatím nejpodrobnější, obsahuje totiž prvotní, ovšem plně anonymizovaná data.

U každého jednotlivce je možné se podívat, jak odpovídal v jednotlivých testových úlohách, jak v nich uspěl, jaké si vybral zadání písemné práce (slohu) a jaké obdržel hodnocení. Nelze však zjistit jeho jméno ani školu.

Upravená část tabulky obsahující kódy odpovědí a výsledky 61 765 žáků v testu a písemné práci z českého jazyka a literatury.

Upravená část tabulky obsahující kódy odpovědí a výsledky 61 765 žáků v testu a písemné práci z českého jazyka a literatury.

FOTO: EDUin

Díky podrobným anonymním datům lze kupříkladu určit rozdíl mezi schopností žáků psát bez pravopisných a gramatických chyb a jejich schopností najít takové chyby v cizím textu.

Až budou dostupná analogická data za letošní ročník, tak to podle iniciativy umožní zjistit, jak se v bodování žáků projevil přechod od hodnocení slohů na školách k hodnocení centrálnímu.

„Především oceňuji, že moji žádost vyřídili velmi rychle. Vím, že je dost lidí, kteří z nich – už nezávisle na organizátorovi maturit Cermatu – dokážou vydolovat hodnotné informace zajímající jak učitele, tak veřejnost. Proto doufám, že se co nejdříve podaří zavést režim pravidelného zveřejňování podobných dat jak ze státní maturity, tak z jednotných přijímaček,“ shrnul zakladatel iniciativy Oldřich Botlík.

Dodal, že o míře anonymizace dat se ještě povede diskuze. Zveřejněná data jsou podle něj anonymní možná až příliš.