Reaguje se tím na nedostatečné kapacity, které se netýkají jen mateřských, ale i základních škol, a to zejména v Praze a ve středních Čechách, rovněž v Brně a okolí.

Problémy mají i některé velmi malé obce. Nový školský zákon totiž kapacity škol zvyšuje.

Škola není jen barákKateřina Valachová, ministryně školství

Nový program by měl přinést další možnosti čerpání dotací na rozšiřování kapacit nižšího stupně základních škol včetně družin. I zde zájem rodičů mnohdy převyšuje možnosti školských zařízení.

Z programu na financování regionálního školství půjde v této souvislosti čerpat i na stavební úpravy stávajících škol.

Domečky

Výhodou nových mobilních učeben má být jejich rychlejší výstavba.

„Nepůjde o extra drahá zařízení. Stojí řádově milióny korun a plně odpovídají hygienickým a požárním předpisům,“ řekla ministryně s tím, že kvůli tomuto projektu hovořila i se studenty architektury.

Podle předsedy Svazu měst a obcí a starosty Kyjova Františka Lukla by tyto „domečky“ měly být víceúčelové. Upozornil, že bez tohoto opatření by zejména menší školy čekaly potíže.

„Škola není jen barák,“ zdůraznila Valachová. „Jde tam především o kvalitní vzdělávání a kvalitní život. Prostor bude samozřejmě uzpůsoben tomu, že se jedná o školu a že tam budou děti.“

Financování srdcí obce

MŠMT financuje nová místa v mateřských a základních školách z různých zdrojů. V programu na rozvoj jejich kapacit je nyní ještě 1,5 miliardy korun. V ZŠ díky tomuto programu vzniklo nebo vznikne 119 učeben pro 2914 žáků. Dalších 1,66 miliardy půjde na projekty v okrajových částech Prahy a okolí.

Evropské dotace je možné využít prostřednictvím regionálních operačních programů, které spravuje ministerstvo pro místní rozvoj. Dotace pro ZŠ poskytuje také ministerstvo financí.

Školským resortem dlouho avizovaná celková změna financování regionálního školství se týká průběžných peněz, které od státu dostávají města a obce na provoz škol. Návrh je nyní v Senátu.

„Zjednodušeně řečeno se počítá s tím, že stát bude samosprávám financovat to, co si u nich v oblasti školství objedná,“ vysvětlil Lukl. „A školy jsou srdcem obce,“ uzavřela ministryně.

Na dotaz Novinek, zda se neplánuje chybějící kapacity škol řešit i využitím prostor některých středních škol, které se naopak potýkají s nedostatečným počtem žáků, reagovalo ministerstvo negativně.

Bylo by to vlastně něco podobného jako někde již provedené sloučení středních škol. „Z hlediska školského zákona je slučování škol v kompetenci zřizovatele. MŠMT o tomto neuvažuje,“ zní oficiální stanovisko.