Význam objevu spočívá v tom, že se jedná o exoplanety, tedy planety mimo naši sluneční soustavu „podobné velikosti jako Země” a „potenciálně obyvatelné”, uvedl spoluautor studie Michaël Gillon z univerzity v belgickém Lutychu.

Očima Saši Mitrofanova: Doma, beze stresu nutnosti mít vliv
Někomu chybí cenzura, ukazuje kauza s hrou, kde Ježíš znásilňuje muslimku – Nad snahami brněnských politiků zakázat kontroverzní divadelní hru se zamýšlí Alex Švamberk. Čtěte zde >>
Znamení odporu – Izrael si od Evropy zaslouží podporu, bojuje i za nás, myslí si Alexander Tomský. Čtěte zde >>

Tři planety obíhají kolem takzvaného hnědého trpaslíka, tedy relativně malé a velmi chladné hvězdy, která nevydává příliš světla, a velikostí i teplotou jsou srovnatelné se Zemí či Venuší. Vzdálenost od Země zhruba 39 světelných let z nich podle astrofyzika Gillona činí relativně „blízké” planety.

Informace o životě do deseti let

Až dosud se podle Gillona netušilo, že by terestrické planety, tedy tělesa podobná Zemi, mohly obíhat kolem tohoto typu trpasličí hvězdy. „Díky této hvězdě s názvem Trappist-1 víme, že je to možné,” dodal.

Najít exoplanety v okolí hvězdy, která nevydává příliš světla, vědcům umožnil zvlášť zkonstruovaný dalekohled umístěný v Chile.

Hledání potenciálně obyvatelných planet se až dosud soustředilo především na okolí větších hvězd, především Slunce. „Náš objev otevírá zcela nové obzory,” řekl belgický astrofyzik s tím, že první informace o stopách života na planetách by vědci mohli získat „relativně rychle”: za pět až deset let.