Astronomové objevili největší sluneční soustavu

Londýn

Astronomové objevili dosud největší známou sluneční soustavu. Tvoří ji velká planeta, které trvá téměř milión let, než jednou oběhne kolem své hvězdy. O objevu ve středu informoval server BBC s odkazem na zprávu ve věstníku Královské astronomické společnosti.

Foto: NASA, ESA

Planeta z nově objevené soustavy je až patnáctkrát větší než Jupiter (na snímku).

Plynný obr, jak BBC planetu 2MASS J2126-8140 označila, je až patnáctkrát větší než největší planeta naší soustavy Jupiter s poloměrem téměř 70 000 kilometrů a od své hvězdy je vzdálený bilión kilometrů. Jeho oběžná dráha je tedy 140krát delší než dráha Pluta kolem Slunce.

Jde o vzácný zjev, systém je téměř třikrát větší než ten, který byl doposud považován za největší. „Objevení objektu s takovou nízkou hustotou a tak daleko od své rodičovské hvězdy nás velmi překvapil,“ uvedl Simon Murphy z Australské národní univerzity.

Výzkumníci na planetu s hvězdou narazili při průzkumu mladých hvězd a hnědých trpaslíků (objektů, které nevyzařují rádiové a infračervené záření) v sousedství Země. O tělesech, která se nacházejí zhruba ve stejné vzdálenosti od naší planety - okolo 100 světelných let -, se už několik let vědělo. Nyní ale experti začali porovnávat jejich pohyb a s překvapením došli ke zjištění, že obě tělesa jsou ve vzájemné interakci.

Tato soustava ale podle astronomů nevznikla jako naše Sluneční soustava. „Nezformovala se stejně jako náš sluneční systém z velkého kotouče prachu a plynu. Lze spekulovat, že se zformovala před deseti- až pětačtyřiceti milióny let z plynného vlákna,“ vysvětlil Murphy. Dodal ale, že spojení je křehké a kdyby se mezi tato dvě tělesa dostala sebemenší hvězda, jejich interakci by zcela přerušila.