Jednoduchý test dokáže určit biologický věk člověka

– Řím

K určení biologického věku člověka, ale třeba také míry stárnutí tělesných orgánů, které jsou určeny k transplantaci, pomůže nyní vědcům jednoduchý krevní test. Díky tomu budou moci s předstihem schopni například určit, komu hrozí riziko onemocnění Alzheimerovou chorobou, i když ještě nemá žádné příznaky. Informace přinesl italský deník Corriere della Sera.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Podle vědců z King's College v Londýně je předvídání Alzheimera zatím poněkud kontroverzní, neboť možná odchylka je stále ještě spíše vysoká.

„"Rok narození osoby, čili její chronologický věk, se využívá při posuzování různých aspektů života této osoby," vysvětluje profesor James Timmons ve studii zveřejněné v časopise Genome Biology,

„Přestože se mnozí shodují v tom, že šedesát let neznamená u každého totéž, před naším testem neexistovala jiná reálně věrohodná zkouška, která by umožňovala stanovit biologický věk jedince."

Sedmdesátka u každého jinak

Britští vědci spolupracovali v týmu se švédskými kolegy z Karolinska Institute a americkými vědci z Dukeovy univerzity. Aby potvrdili svou teorii, sledovali 700 sedmdesátiletých zdravých dobrovolníků. Zjistili, že se jejich biologický věk může pohybovat mezi šedesáti a osmdesáti lety.

Rozlišili 150 genetických znaků přítomných v krvi, které použili jako vzorek, jenž jim umožnil vytvořit jakési "skóre" stárnutí pro typického pětašedesátníka, kdy vyšší hodnoty značily osobu biologicky mladší než je její chronologický věk, a naopak nižší "skóre" platilo pro osobu starší než je její skutečný věk.

„Tento jedinečný krevní test prokázal, jak jsou dvě oblasti mozku spojené s demencí regulovány stejnou skupinou molekul. To může přispět k urychlení diagnózy nemoci a může nám to pomoci lépe pochopit důvod, proč jsou někteří jednotlivci více než jiní náchylní k takovým zdravotním předpokladům, které jsou spojeny se stárnutím," uvedl profesor Timmons ve své analýze.

Je však třeba zdůraznit, že test je zatím v počáteční fázi a že by mohl být dán k dispozici dalším badatelům v příštím roce. Všeobecní lékaři a nemocnice, kteří by podle britských vědců měli mít volný přístup k těmto testům, by měli dostávat k testům povolení od státních zdravotnických úřadů. Ty by měly ještě jednat o etických otázkách spojených se sdělováním tak delikátních a osobních informací.