Zkamenělina želvy má 120 miliónů let a je větší než člověk

Novinky, sia

Vědci objevili nejstarší zkamenělinu mořské želvy. Stáří odhadují na minimálně 120 miliónů let. Téměř úplně zachovalá kostra je dlouhá skoro dva metry a má veškeré typické znaky současných mořských želv.

Foto: Tomáš Reiner, Novinky

Mořská želva. Ilustrační foto

„Želva, kterou jsme popsali a pojmenovali Desmatochelys padillai, pochází z usazenin z období křídy a je nejméně 120 miliónů let stará. Podle charakteristik a datování vrstvy, v níž se našla, není pochyb, že se jedná o nejstarší známou mořskou želvu,“ shrnul Edwin Cadena z Humboldtovy nadace při Senckenbergově výzkumném ústavu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Cadena a s kolegy zkoumal téměř úplnou kostru, další čtyři lebky a dva částečně zachovalé krunýře. Zařadili je do čeledi Chelonioidea. Želvy z této čeledi žijí v tropických a subtropických oceánech. Ze současných druhů sem patří kareta pravá a kareta obrovská.

Nově prozkoumané krunýře a kosti podle serveru Science Daily pochází ze dvou nalezišť u městečka Villa de Leyva v Kolumbii. Objevili je amatérští paleontologové už v roce 2007. Vzápětí se tyto části dostaly do Paleontologického výzkumného střediska ve Ville de Leyva a do Muzea Paleontologie Kalifornské univerzity.

Mořské želvy se vyvinuly ze suchozemských a říčních želv, které se objevily přibližně před 230 milióny let. Během období křídy na konci druhohor se rozdělily na ty, které si za svůj domov vybraly suchou zemi a na ty, které upřednostnily život ve vodě. Fosilie z tohoto období jsou velice vzácné a je těžké je přesně časově určit.