Podle odhadu ministerstva školství zahájilo nový školní přes 118 tisíc prvňáků, přidali se k nim také propadlíci, kterých bývá většinou přes tisícovku.

Ředitelé už si zvykli v posledních letech hlásit plné stavy, nicméně letos mohli díky rozvojovým programům investovat a kapacity rozšiřovat. A ukazatele porodnosti napovídají, že nejhorší už mají za sebou.

„Dřív jsme měli od jedničky do devítky po jedné třídě, ale už čtvrtý rok po sobě otvírám dvě první třídy pro asi 60 žáků, takže je to kapacitně narvané,“ popsal Právu ředitel ZŠ Kaplického v Liberci Pavel Zeronik.

Také jeho škola se dočkala přestavby. „Zřizovatel zainvestoval, provedl modernizaci a vybudovaly se nové dvě třídy. Právě jsme dokončili výstavbu,“ řekl Zeronik s tím, že prostory pro žáky se nafoukly na úkor učitelských kabinetů. Co však asi učitele trápí víc, že v přeplněných třídách nemohou věnovat žákům individuálně. Před lety byl trend malých tříd s co nejmenším počtem dětí. Jenže silné ročníky a ekonomická krize neumožnily v něm pokračovat.

Poslední rekord?

S nostalgií může vzpomínat Radek Růžička, ředitel 33. ZŠ Plzeň. „Asi před pěti lety jsme vyzkoušeli model, kdy jsme chtěli mít v jedné první třídě maximálně 16 dětí. Museli jsme otevřít jednu třídu navíc a ještě jsme kapacitně vystačili. Teď už ne, takže máme tři třídy po 25 žácích, což je maximum, co by v první třídě mohlo být,“ řekl Právu.

Jeho škola je atraktivní, protože se zaměřuje na sport a zapojila se i do projektu regionální fotbalové akademie Plzeň, který letos odstartoval. Nicméně pro spádové děti, které nejsou pohybově nadané, je zde také připravena jedna třída.

Jinak si vedou školy, které nejsou závislé jen na státních dotacích, tedy církevní a soukromé. „Počet žáků u nás stoupá. Máme dvě třídy, dříve jsme měli jen jednu. Naše specifikum je v tom, že máme menší počet žáků a třídy po 16 žácích. Rodiče si přáli, aby děti byly vzdělávány v menších kolektivech, a proto jsme neotevřeli jednu třídu po 30,“ sdělila Právu Janina Křimská z církevní školy Antonína Bratršovského v Jablonci nad Nisou.

Situace se v regionech liší. Zatímco v severovýchodních krajích, kam patří i Liberecký kraj, se počet prvňáků navýšil o stovky, v Moravskoslezském už jich je méně než loni.

A tento trend zřejmě zasáhne v příštím roce i další oblasti. Údaje zkresluje fakt, že děti do škol nenastupují podle data narození v kalendářním roce, a také to, že zhruba pětina až čtvrtina předškoláků dostává odklad školní docházky a do škol nastupují až s dalším ročníkem.

Kolik dětí se rodilo
Rok  Narození
2000
 90 910
2001
 90 715
2002 92 786
2003
 93 685
2004
 97 664
2005
 102 211
2006
 105 831
2007
 114 632
2008
 119 570
2009
 118 348
2010
 117 153
2011
 108 673
2012
 108 576
2013
 106 751
2014
 109 860
Zdroj: ČSÚ