„Média i vědecký tisk se většinou soustřeďují na to, že jíme příliš moc – odsuzují fast food, slazené nápoje a tak dále. Ve skutečnosti neexistuje prakticky žádný přesvědčivý důkaz, že to je skutečně příčina (obezity),“ hlásá například ve videu, které ohlašuje vznik GEBN, místopředseda nového sdružení a vědecký pracovník Steven N. Blair.

„Řídíme to my,  nikoliv oni“

Zdravotní experti odsuzují sdělení GEBN jako matení veřejnosti a pokus Coca Coly odvrátit kritiku od toho, jakou roli sehrály slazené nápoje v šíření obezity a cukrovky 2. typu. University of South Carolina a West Virginia University, které zaměstnávají šéfy GEBN, nyní přiznaly, že firma dala na start této nevládní organizace 1,5 miliónu dolarů.

V uplynulých letech poskytla firma dvěma vůdčím vědcům GEBN na výzkum přes čtyři milióny dolarů. Firma zajišťuje i logistickou podporu pro nové sdružení. Web GEBN je registrován v centrále Coca Coly a firma je uváděna i jako správce internetové stránky. Předseda sdružení, profesor James O. Hill z University of Colorado, to ale obhajuje. Vědci podle něj nevěděli, jak web zaregistrovat.

„Rozhodujeme o tom my, nikoliv oni,“ ujišťuje zároveň. Podle profesora globální výživy Barryho M. Popkina z University of North Carolina připomíná záležitost chování tabákových koncernů, které si také najímaly elitní vědce, aby vyvolávali pochyby o zjištění, že kouření má ničivý dopad na zdraví.

Podle kritiků se firma pomocí GEBN pokouší lidem vštípit představu, že dostatečná tělesná aktivita může vyvážit špatnou stravu. Vědci „v žoldu“ Coca Coly a jiných firem podle nich opomíjejí fakt, že cvičení samo o sobě zvyšuje chuť konzumovat jídlo i nápoje.

Cvičení váhu sníží jen málo

Důkazy prý navíc ukazují, že ve srovnání s tím, co lidé jedí, má cvičení na váhu minimální dopad. Například časopis Obesity informoval o výzkumu, na němž se podílelo 200 lidí s nadváhou. Mohli jíst tolik, co byli zvyklí, zároveň však museli cvičit aspoň šest hodin týdně, což je dvojnásobek úředně doporučené dávky.  Po roce se ukázalo, že váha u nich sice klesla, ale jen zcela nepatrně – u mužů v průměru o 1,6 kilogramu, u žen o 1,1 kilogramu.

Známé je také zjištění, že k odbourání kalorií z jedné jediné plechovky koly je třeba ujít skoro pět kilometrů. Blog NYT navíc připomíná nedávnou studií v odborném časopise PLOS Medicine, která hodnotí odborné práce o slazených nápojích.

Výzkumy podpořené Coca Colou a jinými výrobci nápojů docházely podle této studie vzácně ke zjištění, že existuje souvislost mezi pitím sladkých nápojů a tloustnutím. Studie, jejichž autoři se nemuseli ohlížet na finanční „vstřícnost“ výrobců nápojů, docházely k tomuto zjištění pětkrát častěji.

Pitoreskní je, že GEBN se sice také odvolává na vědecké studie – jenomže ty, jimiž se nejvíce, ohání, vznikly právě s finanční podporou Coca Coly. Střet o výklad příčin obezity přichází ve chvíli, kdy spotřeba slazených nápojů v USA klesá a kdy sílí snahy o zdanění slazených nápojů i o zákaz jejich propagace mezí dětmi.