V Etiopii našli vědci nový druh pračlověka

Na severu Etiopie v oblasti Afar objevil tým vědců kosterní pozůstatky dosud neznámého předchůdce člověka. Jedinec žil před 3,3 až 3,5 milióny let a vědci ho pojmenovali Australopithecus deyiremeda, uvádí studie v časopise Nature. Někteří vědečtí oponenti však tvrdí, že navzdory jistým odlišným znakům se může jednat o dalšího jedince druhu, k němuž patří i dobře známá kostra označovaná Lucy.

Foto: Laura Dempsey, ČTK/AP

Paleontologové nalezli spodní čelist, dáseň a zuby.

Paleontologové nalezli spodní čelist, dáseň a zuby. Zkoumání pozůstatků trvalo čtyři roky a vědci jsou přesvědčeni, že jde o příslušníka dosud neznámého druhu.

Foto: Yohannnes Haile-Selassie, ČTK/AP

Zuby nového druhu pračlověka nalezli vědci na severu Etiopie.

Odlišné anatomické znaky na nalezených částech lebky dokazují, že zde žily přinejmenším dva druhy vývojově předcházející současnému člověku, uvedl hlavní autor studie Yohannes Haile-Selassie z clevelanského Muzea přírodní historie.

Jaký vztah však nový druh k člověku přesně má, to podle něj vědci netuší. Přímým předchůdcem lidského druhu může být jakýkoli z etiopských australopiteků, kterých tu podle Haile-Selassieho mohlo žít ještě více. V roce 2009 byly totiž ve stejné oblasti objeveny kosterní pozůstatky, jejichž původ dosud nebyl přesně určen.

Foto: Yohannnes Haile-Selassie, ČTK/AP

Nové nálezy mohou změnit evoluční teorii.

Někteří vědci však objev nového druhu zpochybňují s tím, že podobné zprávy již byly v minulosti několikrát nepravdivé. „Anatomické rozdíly v rámci jednotlivých živočišných druhů jsou normální. Kvůli tomu bylo už tolik podobných oznámení rychle vyvráceno," prohlásil expert na evoluci lidského druhu Tim White z univerzity v kalifornském Berkeley.