Paleontologové nalezli spodní čelist, dáseň a zuby. Zkoumání pozůstatků trvalo čtyři roky a vědci jsou přesvědčeni, že jde o příslušníka dosud neznámého druhu.

Zuby nového druhu pračlověka nalezli vědci na severu Etiopie.

FOTO: Yohannnes Haile-Selassie, ČTK/AP

Odlišné anatomické znaky na nalezených částech lebky dokazují, že zde žily přinejmenším dva druhy vývojově předcházející současnému člověku, uvedl hlavní autor studie Yohannes Haile-Selassie z clevelanského Muzea přírodní historie.

Jaký vztah však nový druh k člověku přesně má, to podle něj vědci netuší. Přímým předchůdcem lidského druhu může být jakýkoli z etiopských australopiteků, kterých tu podle Haile-Selassieho mohlo žít ještě více. V roce 2009 byly totiž ve stejné oblasti objeveny kosterní pozůstatky, jejichž původ dosud nebyl přesně určen.

Nové nálezy mohou změnit evoluční teorii.

FOTO: Yohannnes Haile-Selassie, ČTK/AP

Někteří vědci však objev nového druhu zpochybňují s tím, že podobné zprávy již byly v minulosti několikrát nepravdivé. „Anatomické rozdíly v rámci jednotlivých živočišných druhů jsou normální. Kvůli tomu bylo už tolik podobných oznámení rychle vyvráceno," prohlásil expert na evoluci lidského druhu Tim White z univerzity v kalifornském Berkeley.