Měsíc a Slunce předváděly na obloze úchvatnou podívanou

Novinky, zgl

Aktualizováno

Úchvatnou podívanou, která v Česku nebude k vidění dalších 11 let, vytvářelo na obloze v pátek částečné zatmění Slunce. Tmavá plocha Měsíce začala ukrajovat jasný sluneční disk krátce po půl desáté. Fáze největšího zatmění Slunce byla v 10:45.

BEZ KOMENTÁŘE: Měsíc pomalu zakrývá SlunceVideo: Reuters

Tento astronomický jev skončil okolo 11:57. Časy pozorování v tuzemsku se lišily v řádu minut – čím více na západ, tím dříve byl postup pozorovatelný.

BEZ KOMENTÁŘE: Unikátní pohled na zatmění Slunce nad Arktidou Video: Reuters

Sledovat zatmění Slunce pouhým okem je velmi nebezpečné. Zrak pozorovatelů neochrání ani sebelepší sluneční brýle. Zakoupit si je možné ve hvězdárnách a některých lékárnách speciální papírové brýle za méně než sto korun. Použít se pro sledování může také buď svářečské sklo s hustotou 13 a více, nebo obyčejný kinofilm.

Foto: Toby Melville, Reuters

Začátek zatmění Slunce v jihozápadní Anglii

Na další pozorování zatmění si budeme v tuzemsku muset počkat až do roku 2026, půjde však opět pouze o částečné se zhruba 88procentním zákrytem. Zcela se sluneční disk za tmavou plochu Měsíce schová nad naším územím až 7. října 2135.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Pozorování zatmění na hvězdárně v Ondřejově

Jak vzniká zatmění Slunce

Aby nastalo zatmění Slunce, musí mezi něj a Zemi vstoupit Měsíc, který se zrovna nachází v novu. Jediná přirozená družice naší planety zakryje sluneční disk buď zcela, nebo částečně. Tento astronomický jev doprovází několik charakteristických prvků.

Foto: Právo

Průběh pátečního zatmění Slunce v Česku

Kromě výraznější záře sluneční koróny, tedy žhavých plynů unikajících z fotosféry Slunce, se mohou na obloze objevit uprostřed dne také hvězdy a dokonce i některé planety. Kromě setmění může dojít také k ochlazení.

Zatmění Slunce mohou doprovázet také neobvyklé reakce zvířat, která se často cítí zmateně a dezorientovaně. To je i jeden z důvodů, proč byl tento astronomický jev v minulosti spojován s různými náboženskými událostmi a byly mu přisuzovány mystické významy.

BEZ KOMENTÁŘE: Lidé v Římě pozorují zatmění SlunceVideo: Reuters

Druhy zatmění Slunce

Velmi často se setkáváme s tzv. částečným zatměním, které se objevuje, pokud Slunce a Měsíc nejsou v jedné dokonalé přímce. Ze Země je pak vidět, že je jediná přirozená družice naší planety výrazně menší než Slunce a zakrývá pouze jeho určitou část.

Pokud se sluneční disk s Měsícem dostanou do jedné přímky, ale prstenec Slunce je stále ještě vidět, nastává prstencové zatmění. To je způsobeno tím, že jediná přirozená družice naší planety není schopna zakrýt celou plochu Slunce.

Ve chvíli, kdy Měsíc zcela zakryje Slunce, nastává úplné zatmění. Stát se tak může pouze v případě, kdy je čtyřistakrát větší Slunce čtyřistakrát dále od Země než Měsíc. Eliptické dráhy všech tří těles se navíc musí v jeden okamžik sekat v dokonalé přímce.

Za jeden z nejvzácnějších astronomických jevů je považováno tzv. hybridní zatmění. Jde v podstatě o kombinované zatmění, kdy se z jednoho povrchu Země jeví jako úplné a z jiného jako prstencové.