Podle Samuela Cohena z univerzity v Cambridge je to poprvé, co se podařilo zjistit, že lze překazit jeden z „kritických procesů“, jež způsobují vznik této nemoci s tím, že nyní je třeba „pátrat po dalších molekulách, které mají stejný vysoce cílený účinek, a zjišťovat, zda je lze využít jako východiska pro vývoj budoucí léčby“.

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Cohen je vedoucí týmu autorů studie, kterou zveřejnil odborný časopis Nature Structural & Molecular Biology.

Vědci odhalili molekulu, kterou označují jako brichos poté, co detailně zkoumali řetězec procesů, jež vedou ke vzniku Alzheimerovy nemoci. Blokační molekula umí přerušit proces, při němž se vadné bílkoviny sdružují v mozku do větších shluků. Vznik těchto shluků, známých jako oligomery, pak způsobuje řetězovou reakci po celém mozku.

Ta nenastane, dokud brichos vázne na řetězci proteinů označovaném jako amyloidní fibrila, protože mu brání ve spojení s dalšími fibrilami, tedy v procesu vytváření shluků. Objev brichos nabízí podle názoru expertů klíč k pochopení toho, co by bylo možné použít jako lék či prevenci pro Alzheimerovu nemoc.