Jupiter se přiblíží Zemi, na obloze bude dobře vidět

Planeta Jupiter se v pátek v 19 hodin dostane do opozice se Sluncem, bude tedy dobře vidět po celou noc. Navíc se ráno dostane nejblíže k Zemi, a to na vzdálenost 650 miliónů kilometrů.

Foto: Aleš Majer, Česká astronomická společnost

Planeta Jupiter

Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd ČR uvedl, že podmínky pro pozorování největší planety sluneční soustavy jsou velmi příznivé. Lidé podle něj poznají Jupiter snadno. Po Měsíci a Venuši, která ale zapadá hned večer, je nyní nejjasnějším tělesem noční oblohy.

Planeta od jasné hvězdy jde na obloze rozeznat tak, že na rozdíl od hvězdy „nebliká”. Je to tím, že od planety se odráží sluneční světlo, kdežto hvězdy vydávají své vlastní, které přichází z velké dálky. Proto se při pohledu na ně zdá, že „blikají”.

Kromě Jupiteru a Venuše, které se přezdívá večernice, je v těchto dnech možné pozorovat také další planetu sluneční soustavy – Mars, který je ovšem mnohem méně výrazný. Na ranní obloze je vidět také Saturn.

Jupiter má větší hmotnost než všechny ostatní planety sluneční soustavy dohromady. Je dvanáctkrát větší než Země. Je možné ho pozorovat pouhým okem, nejlépe vynikne za bezměsíční noci. Jeho skutečnou nádheru je ale možné spatřit až dalekohledem. Jupiter má velkou rodinu měsíců, dosud jich astronomové objevili 67. Čtyři největší dosahují svými rozměry velikosti planety Merkuru a objevil je Galileo Galilei.

Na Jupiteru lze pozorovat tmavé a světlé pásy v atmosféře planety a také známou rudou skvrnu – obrovský vír pozorovaný na Jupiteru již od vynálezu prvních dalekohledů.