Vědci vytvořili průhlednou myš, objev má pomoci v léčbě nemocí

Washington

Nová technologie pomohla vědcům z kalifornského institutu k vytvoření průhledné myši. Na jejím těle lze díky nové metodě pozorovat jednotlivé orgány a jejich vzájemná propojení. Díky tomu by mohli lékaři v budoucnu lépe a dříve diagnostikovat řadu nemocí.

Pomocí nové technologie se vědcům povedlo vytvořit myš s průhlednými orgány. Díky tomu by mohlo být v budoucnu možné lépe diagnostikovat či dříve odhalit řadu závažných onemocnění.

Zprůhlednění tkání dosáhli vědci tím, že do krevního oběhu a míchy mrtvých těl myší zbavených kůže, které při výzkumu používali, aplikovali chemikálie.

Některé z nich odstraňují tukové buňky, které brání pronikání světla do tkání, další dokážou tkáně konzervovat a udržují je pohromadě. Právě tuky totiž poskytují tkáním soudržnost a po jejich vyplavení by se z nich bez dalšího zásahu stala jen masa beztvaré hmoty.

Díky tomuto postupu docílili průhlednosti všech vnitřních orgánů, kosti ale zůstaly neprůhledné. Celý proces „výroby” transparentní myši trval zhruba dva týdny.

Revoluce v léčbě nemocí

Vědci z kalifornského technologického institutu už nyní předpovídají, že jejich poznatky bude možné uplatnit i prakticky. Zprůhlednění tkání by mohlo pomoci třeba při biopsiích, kdy se na vzorcích diagnostikují nádorová onemocnění nebo nemoci jater.

Nový objev ale může pomáhat v řadě dalších onemocnění, například při autismu, demenci, chronických bolestech, při sledování detailů nervové soustavy, při šíření rakoviny nebo virů tělem atd., napsal deník The Independent.

"Je to uskutečnění snu každého biologa," řekla serveru BBC členka vědeckého týmu Viviana Gradinaruová.

"Ačkoli zobrazovací metody pomáhají lékařům získat představu o tělesných funkcích, neukazují, co dělají jednotlivé tkáně nebo buňky." Právě to podle ní nová metoda dovoluje, a umožní tak získat přesný obrázek o fungování nervové soustavy nebo mozkových buněk, což může odborníky přivést k objevům nových léčebných metod.

Výsledky výzkumu byly publikovány v odborném časopise Cell.