Sloni mají překvapivě dobrý čich, dokonce dvakrát lepší než psi

Novinky, hop

Sloni jsou charakterističtí svým dlouhým chobotem, málo se však ví, jak moc dobrý to je čichový orgán. Předčí více než dvojnásobně psy a pětinásobně člověka. V porovnávací studii, do které bylo zařazeno celkem 11 savců z Afriky, člověk a orangutan, se slon africký umístil na špičce žebříčku, uvedl server Livescience.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Japonští vědci ve studii u těchto zvířat spočítali geny, které mají co dělat s čichem. U slonů dosáhl jejich počet 1948, u orangutana jich bylo jen 296. Ze studie také vyplývá, že společný předek všech třinácti savců před 100 milióny lety měl 781 genů spojených s čichovými receptory.

Sloni od sebe dokážou rozlišit i pach dvou různých keňských kmenů. Například rozeznají Masaje, u kterých mladíci dokazovali mužnost tím, že lovili slony, či kmen Kambů, kteří jsou jen farmáři a lovu se téměř nevěnují. Čich slonům africkým neslábne ani v zajetí.

Řazení zkoumaných živočichů podle počtu genů, kódujících čichové receptory:
Slon1948
Kosman366
Makak309
Orangutan296
Zdroj: Tokijská univerzita

U orangutanů je zajímavé, že proti svému prapředkovi ztratili za 100 miliónů let 70 procent genů, které kódují čichové receptory. U ostatních primátů se propad pohyboval kolem 50 procent.