Planeta Merkur se neustále zmenšuje, zjistili vědci

Pod Sluncem žhaveným povrchem planeta Merkur chladne, což způsobuje její zmenšování. Během posledních 3,8 miliardy let se průměr nejmenší planety sluneční soustavy zmenšil až o 14 kilometrů na nynějších 4879 kilometrů. Informovali o tom američtí vědci z ústavu Carnegie ve Washingtonu.

BEZ KOMENTÁŘE: Planeta Merkur se stále zmenšuje

Vědci předpokládají, že Merkur stejně jako Země má superhorké kovové jádro. Na rozdíl od Země ale nemá tektonické desky, které na sebe tlačí a jejich pohybem se "upouští" teplo ze spodnějších vrstev.

Místo toho má Merkur jedinou pevnou svrchní vrstvu, což znamená, že se tlak ze spodních vrstev přenáší přímo na povrch planety a způsobuje její vrásnění v rýhách a hřbetech, jak planeta chladne. Povrch tak vystupuje a planeta se zmenšuje.

Planetární geologové vedení Paulem Byrnem využili údaje o těchto nerovnostech k vypočítání termální kontrakce planety, což je termín pro zmenšování kvůli úbytku teploty. Studie vyjde v časopise Nature Geoscience.

Merkur má nezvykle velké tekuté jádro, zabírá téměř polovinu objemu planety. Planeta téměř nemá atmosféru, a je proto vystavena působení slunečního větru. Merkur také není schopen udržet si teplotu. Proto je velký rozdíl mezi teplotou v době, kdy je natočen ke Slunci (den) a v noci. Ve dne teplota přesahuje 400 stupňů, v noci může klesnout až k –180 stupňům.