Nezdravá strava a špatný životní styl zaměstnanců tedy výrazně snižují jejich pracovní produktivitu a také úspěch v kariérním postupu.

Studie rovněž odhalila, že ztráta produktivity byla nejvyšší u zaměstnanců ve věku mezi 30 a 39 roky. U pracovníků s věkem nad 60 let byla ztráta nejméně patrná.

Studie dále zjistila, že nejvyšší pokles pracovní produktivity je u zaměstnanců kancelářských profesí a pracovníků v průmyslu, službách a také v dopravě.

Sedavá zaměstnání a přebytečný tuk

Naopak u profesí jako lesnictví, rybolov, stavební a těžební průmysl byl pokles nejnižší. To jsou ale povolání, kde je vyžadována určitá tělesná aktivita.

„Potvrzuje se, že ztráta produktivity zaměstnanců je spojena s nezdravým životním stylem a s přítomností chronických onemocnění. Je evidentní, že stoupá počet zaměstnanců, kteří mají přebytečný tělesný tuk, špatnou stravu, diabetes a sedavé zaměstnání,“ potvrzuje výživový kouč Martin Škába, který se zabývá vlivem životního stylu na pracovní výkon.

Zdraví zaměstnanců může podle něj napomoci i zaměstnavatel tím, že zlepší pracovní prostředí, nabídne možnost zdravého stravování, sportovní lekce nebo třeba jízdní kola pro krátké přejezdy v rámci rozlehlých pracovišť, což je velký trend například ve Francii.

Ekonomika versus možnosti

Doporučení lékařů a výživových specialistů však naráží na reálné ekonomické možnosti. Závodní jídelny se ekonomicky nevyplácely, a proto je řada firem zrušila. Za stravenky si často zaměstnanci místo obědů pořizují nákupy pro domácnost.

Z úsporných důvodů do restaurací nechodí polovina zaměstnanců, kteří si buď přinesou jídlo z domova, což je ten lepší případ, nebo den přečkají s houskou se salámem. Řada lidí tak má teplá jídla pouze o víkendech.

Podle odborníků na stravování je však vhodné, aby lidé jedli každé čtyři hodiny. Nikoli však pouze instantní polévky či uzeniny, ale jídla se zeleninou.

Pracovníci by si měli během dne protahovat tělo 

Problém je také příjem tekutin – obecně platí, že zaměstnanci málo pijí. Několik šálků kávy ale rozhodně nenahradí litr čisté vody či minerálky.

Podle expertů by si pracovníci měli během dne několikrát protáhnout tělo. To platí zejména u zaměstnání, kde lidé sedí hodiny u obrazovek počítačů.

Pokud není možné se třeba o polední pauze projít, je dobré alespoň nahradit výtah v zaměstnání tím, že mezi patry chodíme pěšky. Zejména při sedavém zaměstnání se doporučuje během dne si alespoň několikrát krátce zacvičit.