Hlavní obsah

Češi jsou dobří v matematice, nezaostávají ani v informačních technologiích

Právo, jim

V průzkumu mezi zeměmi Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Češi prokázali nadprůměrné dovednosti v matematice. Zle si nevedli ani na poli čtenářské a počítačové gramotnosti, kde se zařadili do průměru.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Výzkumu vědomostí a dovedností dospělých (PIAAC), který se uskutečnil v letech 2011 a 2012, se zúčastnili respondenti 25 zemí ve věku od 16 do 65 let. V Česku se do výzkumu zapojili 6102 lidé, což bylo 66 procent z oslovených občanů. Výsledky zveřejnilo v úterý ministerstvo školství.

Podle počtu nasbíraných bodů se Češi se svou numerickou gramotností umístili na devátém místě. Předstihli například Rakušany, Němce a Estonce. Slovensko si vedlo o něco lépe než ČR. Nejvíce bodů posbíralo Japonsko, hned za ním se umístilo Finsko a Švédsko. Na opačné straně žebříčku úplně nejníže skončilo Španělsko, před ním Itálie a USA.

Ve čtenářské gramotnosti obsadila ČR 11. příčku, podle počtu bodů je lehce nad průměrem. Poněkud lépe, ale stále v rámci průměru se umístily Kanada, belgické Vlámsko a Slovensko. Příčky pod Čechy obsadili Dánové, Jihokorejci a Angličani. Ještě hlouběji se nachází Německo, Rakousko a Polsko. Poslední místo patří Itálii, před ní se umístilo Španělsko a Kypr. Žebříčku opět vévodí Japonci, druzí jsou Finové a třetí Nizozemci.

Relativně nejhůře si vedli Češi v řešení problémů v prostředí informačních technologií. Skončili 13. mezi 21 zeměmi, které se do této části výzkumu zapojily, těsně pod průměrem. Srovnatelně si vedlo Severní Irsko, Japonsko, Vlámsko, Rakousko, USA a Jižní Korea. Jak podotýká zpráva PIAAC, čtvrtina Čechů nebyla schopna nebo ochotna s počítačem pracovat, což opět odpovídá průměru OECD.

Z dlouhodobého hlediska nejsou patrné žádné významné posuny ve vzdělání dospělých Čechů. Výsledky výzkumu PIAAC lze totiž srovnat s výsledky jiného výzkumu, který proběhl v ČR v roce 1998 a zapojilo se do něj 13 zemí. „V České republice jsou rozdíly ve výsledcích obou výzkumů statisticky nevýznamné,“ stojí ve zprávě OECD.

Nadprůměrných výsledků ve všech testech PIAAC dosáhli dospělí z Finska, Nizozemska, Norska a Švédska. Japonci sice byli nejlepší na matematiku i čtenářskou gramotnost, ale celkový výsledek si pokazili v počítačové gramotnosti, u níž skončili v průměru. Nejhůře si vedly Itálie a Španělsko, nezapojily se ovšem do testů počítačové gramotnosti. Podprůměrné výsledky ve všech sledovaných oblastech mají Poláci a Američané.

Reklama

Výběr článků

Načítám