Hlavní obsah

Šéf maturit: Žáci oborů s vysokou neúspěšností v matematice si ji volí často

Právo, jim

Ředitel Centra pro přípravu maturit (Cermat) Jiří Zíka v rozhovoru pro Právo naznačil, že za vysokou neúspěšností v matematice se může skrývat chybná volba tohoto povinně volitelného předmětu. Podle něj totiž žáci, kteří si nejsou jisti úspěchem, upřednostňují zkoušku z matematiky, která zahrnuje jen didaktický test, před zkouškou z cizího jazyka, kdy by je čekal test, ústní zkouška a sloh.

Foto: Petr Horník, Právo

Ředitel Cermatu Jiří Zíka

Článek

Maturanti se rozhodují, jestli chtějí maturovat z angličtiny, nebo matematiky. Čím by se měli řídit, co by měli v prvé řadě zvážit?

Dnes už můžeme čerpat ze zkušeností s maturitní zkouškou na základě minulých ročníků, maturant má k dispozici poměrně obsáhlou dokumentaci proběhnuvších zkoušek. Je rozumné konfrontovat svůj potenciál se zveřejněnými zadáními, nic si nenalhávat a podle dosaženého poznání se rozhodnout.

Proč si myslíte, že tolik studentů volí maturitu z matematiky, když neúspěšnost u ní dosahuje 20 procent?

Pro takovou odpověď nemám exaktní podklad. Žádné výzkumy tohoto jevu jsme zatím neprováděli. Je ale zjevné, že podíl volby matematiky setrvává po celé tři roky v podstatě stejný, a to na úrovni zhruba 40 procent těch, kteří se přihlašovali k druhé povinně volitelné zkoušce.

Lze předpokládat, že hlavní roli může hrát skutečnost, že žáci se k matematice obracejí proto, že jejich odvaha jít ke zkoušce z cizího jazyka, který ovládají stejně špatně jako matematiku, a riskovat násobně vyšší pravděpodobnost neúspěchu v důsledku nutnosti vykonat tři dílčí zkoušky je výrazně nižší.

Studenti jakého typu škol mají s matematikou největší problémy?

Můžeme jednoznačně konstatovat, že po celé tříleté období maturitní zkoušky je tento ukazatel nejvyšší u středních odborných škol pedagogických a humanitních, středních škol zdravotnických, nástaveb a středních odborných učilišť netechnických.

Z angličtiny na jaře propadlo jen osm procent – čím to, že rozdíl v porovnání s matematikou je tak vysoký?

Velkou roli hrají rozdílné pozice obou předmětů v rámci vzdělávání. U cizích jazyků se relativně dominantní skupina žáků, zejména z gymnázií, připravuje na úroveň B2, přitom maturitní zkouška je koncipována na úroveň B1.

Rozdíl mezi jednotlivými obory vzdělávání ve výsledcích je u cizích jazyků i českého jazyka a literatury relativně malý. Naproti tomu se rozdíl neúspěšnosti mezi obory u zkoušky z matematiky pohybuje v rozsahu až 45 procent. Navíc žáci oborů, které tradičně v matematice dosahují vyšší neúspěšnosti, si překvapivě volí matematiku poměrně často. Jistě by se dalo najít ještě několik dalších hypotéz, proč tomu tak je, pro jejich potvrzení je však potřeba hlubší analýzy a možná i odvahy.

Je maturita z matematiky tak obtížná, anebo ji na školách neumí učit?

Platí určitě obě hypotézy.

Je třeba u maturity učivo, které se běžně na školách neprobírá, nebo se nestíhá projít?

V maturitní zkoušce z matematiky je jen učivo, které spadá do vzdělávacích programů základních a středních škol. Výsledky ale potvrzují, že se, a to zejména v některých oborech, některé části učiva nestačí vůbec probrat, nebo jsou probírány jen přiměřeně hodinovým dotacím a možnostem škol.

Co je podle vás snazší dohnat – matematiku, nebo angličtinu?

Pro někoho matematiku a pro někoho angličtinu. Pro mě by to určitě byla matematika. Nicméně, naprosto jednoznačně je to otázka morálně volních a intelektových dispozic na straně žáka a dovedností na straně učitele.

A budu-li se rozhodovat s výhledem na další uplatnění daného předmětu, která volba je pro mě výhodnější?

Pro každého jiná. Dobře vyučovaná matematika vám může do života poskytnout širokou škálu dispozic pro efektivní nazírání na prožívané životní situace a řešené problémy, lze ji tedy vnímat jako potřebný základ pro většinu dalších disciplín, angličtina zas přináší v současné době velmi rychlý sociálně-ekonomický efekt.

Co byste poradil maturantům z technických oborů, kde je matematika na nízké úrovni a angličtina je tam upozaděna?

Najděte v sobě sílu studovat a vyberte si k přípravě dobrého učitele.

Jak se co nejlépe připravit na státní maturitu a zvýšit tak své šance na úspěch?

Zodpovědně se rozhodnout, pokud možno objektivně, v jakém předmětu mám větší šanci zvládnout učivo, identifikovat optimální metodu učení zvoleného předmětu a učit se – pokud možno nejen pro vlastní zkoušku, ale především pro život, pro sebe. Je to dobrá investice.

Kdo chce mít jistotu, že v přípravě nic nezanedbá, měl by se také snažit aktivně vyhledávat informace. Vše podstatné lze najít na maturitních webových stránkách www.novamaturita.cz.

Je tam k dispozici dostatek informací počínaje katalogy požadavků, které vymezují rozsah středoškolského učiva pro každý předmět, přes několik sad testů až po řadu praktických rad týkajících se například průběhu samotné zkoušky. Každý může položit dotaz prostřednictvím facebookového profilu Udělám maturitu nebo telefonní infolinky Cermatu.

Reklama

Výběr článků

Načítám