Had nemá nahradit kolové roboty, ale má být pevnou součástí příští mise. Jeho hlavní výhodou má být schopnost překonat a propátrat i nerovný a členitý terén, s nímž si už robotické rovery neumí poradit.

"Těšíme se, že budeme moci nabídnout několik variant spolupráce vozítka s robotickým hadem, protože rover má silný zdroj energie a had rozšíří možnosti roveru při průzkumu rudé planety," vysvětluje na webu SINTEF šéf projektu Aksel Transeth.

Had se tak má stát prodlouženou pohyblivou rukou robotického vozidla, která se v případě potřeby oddělí a prozkoumá terén v jeho okolí. Had bude podle konceptu tvořen deseti propojenými moduly, které bude spojovat s vozítkem kabel. Přes kabel potečou informace a energie. Had tak nebude muset mít vlastní baterie, čímž si uchová kompaktní velikost.

Had záchranář

"Díky propojení bude had schopen pomoci vozítku, pokud uvízne," vysvětluje vědecký vedoucí projektu Pål Liljebäck. Had by podle představ norských konstruktérů vyhledal pevný opěrný bod - větší kámen, kus skály - a s navíjecím systémem vytáhl rover z pískové návěje. NASA takto přišla o robotické vozítko Spirit, které vyslala v roce 2003 společně s dvojčetem Oportunity.

Prvním robotickým roverem na Marsu byl v roce 1997 Sojourner a od loňského léta zkoumá povrch rudé planety Curiosity. Pro SINTEF nejde o zcela pionýrský projekt, protože už vyvinul robotického hada pro hasiče, kterého pojmenoval Anna Konda.