NASA potvrdila průlom pro lidstvo: Sonda Voyager 1 opustila sluneční soustavu

Novinky,

Kosmická sonda Voyager 1 se stala prvním objektem vyrobeným člověkem, který opustil hranice sluneční soustavy. Vědci to uvedli ve čtvrtek s tím, že přístroje sondy ukázaly, že již opustila bublinu horkého plynu Slunce. Informace, že Voyager již překročil hranice sluneční soustavy, se objevily už před několika měsíci, tehdy však nebyly potvrzeny.

Voyager je vzdálen 19 miliard kilometrů od Země a signál, který vysílá, putuje na modrou planetu 17 hodin.

„Je to skutečně velký milník, ve který jsme doufali, když jsme před čtyřiceti lety s projektem začali - že dostaneme kosmickou sondu do mezihvězdného prostoru,“ řekl profesor Ed Stone, který misi šéfuje.

„Velký milník je to nejen pro vědu, ale i historicky. Je to jako jedna z těch cest, jako bylo obeplutí Země, nebo první lidská stopa na Měsíci. Je to poprvé, co jsme začali objevovat vesmírný prostor mezi hvězdami,“ řekl BBC.

Sonda se vymanila z vlivu Slunce

Přístroje na sondě indikovaly, že se okolní prostředí změnilo. Vstup do mezihvězdného prostoru potvrdila data z přístroje pro měření plazmy PWS. Ten měří hustotu částic. Při srovnání dat z dubna a května s daty z října a listopadu se ukázal téměř stonásobný skok v počtu protonů v jednom kubickém centimetru. Sonda tak dosáhla tzv. heliopausy.

Vynálezce PWS Don Gurnett Iowské univerzity řekl: „Je to velké, skutečně působivé, první lidmi vyrobený objekt v mezihvězdném prostoru.“

Vědci už dlouho spekulovali, kdy opustí Voyager 1 magnetické pole sluneční soustavy, ale předchozí tvrzení, že je již mimo ni, se nepotvrdila.

Přesto ale Voyager 1 stále pociťuje gravitační sílu Slunce stejně jako některé komety. Sonda odstartovala 5. září 1977. Původně se očekávalo, že její plutoniové zdroje přestanou dodávat elektřinu za deset let, takže přístroje a 20W vysílač přestanou fungovat. Naštěstí se tak nestalo.

Poselství mimozemšťanům

Pro případ, že by se Voyager 1 nebo sesterská sonda Voyager 2 někdy setkaly s mimozemskou civilizací, nesou na palubě pozlacenou 18centimetrovou destičku se záznamem zvuků a obrazů, které charakterizují život na Zemi v době vypuštění. Případní mimozemšťané si tak budou moci vyslechnout pozdravy v 55 pozemských jazycích nebo se pohroužit do poslechu hudebních děl Wolfganga Amadea Mozarta či bluesmana Blind Willieho Johnsona.

Sonda Voyager 2 je od Slunce vzdálená "jen" 15,2 miliardy kilometrů a na hranici sluneční soustavy se dostane zřejmě až za tři roky.