Astronomové objevili u cizího slunce planetu velkou jako Měsíc

Novinky, pst

Astronomům se podařilo poprvé objevit u cizí hvězdy planetu mnohem menší, než je Země. Hvězdu Kepler-37 obíhá těleso, které je přibližně velké jako Měsíc. Jde tak o nejmenší dosud zjištěnou planetu mimo Sluneční soustavu. Objev potvrzuje předpoklady o četnosti menších planet. Nejprve byly odhalovány planety mnohem větší než Země a teprve od loňska se astronomové soustředí i na ty menší.

Planeta Kepler-37b je téměř stejně velká jako Měsíc.

"To, že jsme našli jednu z malých, těžko odhalitelných planet, zvyšuje váhu přesvědčení, že s klesající velikostí roste četnost výskytu planet exponenciálně," citoval server ScienceAlert australského výzkumníka Dennise Stella, který přispěl k objevu planetky u 228 světelných let vzdálené hvězdy.

Exoplaneta nese označení Kepler-37b a má průměr zřejmě menší než 4000 kilometrů. Vzhledem k tomu, že planetka má poměrně krátkou oběžnou dráhu s periodou 13 dní, bude velmi horká a bez atmosféry.

"Bude mít nejspíš kamenitý povrch a nejspíš (podobně jako Měsíc k Zemi) bude nastavená k hvězdě pouze jednou stranou, která tak bude zřejmě neuvěřitelně horká s teplotou kolem 400 stupňů Celsia, zatímco odvrácená strana je velmi chladná," odhaduje profesor Tim Bedding, který se na výzkumu rovněž podílel.

Objev byl možný díky pokračující misi sondy Kepler s vesmírným teleskopem, který vyslala NASA v roce 2009. Teleskop umožnil sledování 150 000 cizích hvězd. Planety vědci zjišťují na základě kolísání záření při průchodu planet přes kotouč jejich slunce.