Vědci zachytili virus během infikování buňky

Novinky, pst

Přímo při činu mohli sledovat vědci z texaských univerzit v Austinu a Houstonu buňky během infikace. Mikroorganismus se podle nich choval obdobně jako robotická vozítka vyslaná ze Země na povrch Marsu. Svůj výzkum publikovali v Science Express.

Animace infikování buňky E.coli virem T7

Šlo o virus T7, který infikoval bakterii E.coli. Pro názornost výzkumný tým připravil animaci celého procesu. Virus přistane na povrchu buňky a rozvine šest "ocásků", vláken, do té doby složených pod kapsidou - proteinovým obalem.

"Podrobný popis specifického procesu infekce viru T7 zásadně ovlivní naše porozumění průběhu infikování buňky," zdůrazňuje význam výzkumu profesor biologie Ian Molineux.

Při kontaktu s povrchem buňky "ocásky" fungují jako nohy, které posunují kapsidu po povrchu buňky. Vir tak hledá místo, kde by nejsnáze genetická informace, chráněná ve formě DNA nebo RNA v kapsidě, pronikla do buňky. Kapsida následně zaniká, ale virus se uvnitř napadené buňky množí.

Pohyb viru po povrchu se již dříve předpokládal, ale američtí výzkumníci jej detailně popsali a experimentálně doložili až nyní.