Planetka Apophis do Země nenarazí, vypočítali vědci

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) vyvrátil spekulace o hrozící kolizi planetky Apophis se Zemí v roce 2029 a také při opakovaném průletu v roce 2036. Pravděpodobnost srážky je podle vědců jedna ku miliónu, přestože původně hrozbu považovali za potencionálně nebezpečnou. Upozornil na to server Space.com.

Planetka Apophis zemi mine

Srážky Apophise se Zemí se vědci obávali už v roce 2011. Už tehdy proto přišli s návrhem na změnu směru letu tělesa o váze 46 miliónů tun pomocí rakety, která bude poháněná sluneční plachtou. [celá zpráva]

Dřívější propočty naznačovaly, že je 2,7procentní pravděpodobnost kolize v roce 2029. Pozdější studie sice apokalypsu vyloučily, otazník nad druhým datem však stále zůstával. Planetka, která byla objevena v červnu 2004, ale podle nejnovějších výzkumů pro Zemi žádnou skutečnou hrozbu nepředstavuje ani v roce 2039.

Zájem vědců o toto těleso zůstává nicméně obrovský. Dne 13. dubna 2029, což je shodou okolností pátek, bude asteroid od Země vzdálen jen 31 300 kilometrů. To je mnohem kratší vzdálenost, než jaká dělí od planety geostacionární družice. Ty se pohybují na oběžné dráze 36 000 kilometrů nad povrchem. Tento průlet se podle NASA v této velikostní kategorii asteroidů stane vůbec "nejtěsnějším" v historii doložených záznamů Země.

Již za měsíc, v polovině února, nás čeká další a dokonce ještě "těsnější" průlet, ve výšce zhruba 27 700 kilometrů se o něj postará menší 40metrový asteroid s nedramatickým označením 2012 DA14.