Vědci po deseti letech utřídili tropický hmyz, byli mezi nimi i Češi

Právo, Vladimír Vácha

Téměř deset let trvalo mezinárodnímu týmu vědců, v němž byli i odborníci z Entomologického ústavu Akademie věd v Českých Budějovicích a Jihočeské univerzity (JU), nasbírat, vytřídit a určit hmyz žijící v části tropického lesa v Panamě.

Na projektu IBISCA-Panama, vedeném Yvesem Bassetem z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity, se celkem podílelo 102 vědců z 21 zemí.

„Vědci sbírali po dva roky hmyz a další členovce od země až po koruny stromů. Do stromových pater ve výšce až 40 metrů se dostávali pomocí nejmodernější techniky – jeřábů, speciálních stromových raftů, horkovzdušných balónů a plošin,“ informovala Právo Olga Krupauerová z marketingového oddělení Jihočeské univerzity.

„Třídění a určování sesbíraných 130 000 členovců zabralo osm let. Zjistili, že na 6000 hektarech tropického lesa v Panamě žije přibližně 25 000 druhů členovců,“ uvedla.

Připomněla, že studie právě vychází v prestižním americkém vědeckém časopise Science. „Velkým překvapením bylo, že tropický les je jenom dvakrát bohatší než srovnatelně velká oblast jihomoravských lužních lesů a Pálavy, odkud známe téměř 12 000 druhů členovců,“ řekl Právu jeden ze spoluautorů studie Lukáš Čížek.

Na jižní Moravě se kácí rychleji

„Bohužel v jedné věci jihomoravské luhy tropické lesy Panamy dokonce předčí, a to v rychlosti těžby dřeva. Náš stát totiž na jejich ochranu rezignoval a naše biologicky nejbohatší lesy po svém spravují dřevaři, kteří za posledních dvacet let vykáceli většinu cenných starších porostů,“ dodal Čížek.

Podotkl, že vědci získali při pobytu v Panamě spoustu údajů, které bude možné využít při další vědecké práci, ale určitou dobu to ještě potrvá.

Jak Basset připomněl, je zajímavé, jak hodně druhové bohatství živočichů závisí na bohatství rostlin. To lze prakticky využít, neboť rostliny se počítají lépe než členovci.

„V minulosti jsme použili rozmanitost rostlin k odhadu celosvětového počtu druhů hmyzu a teď vidíme, že tato metoda byla správná,“ konstatoval další spoluautor článku Vojtěch Novotný.