Naděje pro trpící Alzheimerovou nemocí: vědci vyčistili mozek od nánosů

Právo, mcm

Alzheimerova nemoc se neprojevuje jen poškozováním mozkových buněk. V hlavě po ní zůstávají i jakési „nánosy“. Dvěma vědcům se je nyní podařilo odstranit. Při pokusech na myších zjistili, že zvířatům bez „usazenin“ se zlepšily orientační schopnosti, které nemoc předtím poškodila.

Mozek postižený Alzheimerovou chorobou na magnetické rezonanci

Uvedl to německý list Die Welt s odvoláním na časopis Nature Medicine, který zveřejnil studii Franka Heppnera z Ústavu neuropatologie při klinice Charité v Berlíně a Burkharda Bechera z Ústavu experimentální imunologie na curyšské univerzitě.

Oba vědci si povšimli, že pacienti s Alzheimerovou nemocí mívají velmi aktivní určité molekuly imunitního systému. Zaměřili se na imunitní molekuly p40 a zablokovali je. Pak zjistili, že mozek se nejen očistil, ale že se výrazně zpomalila i tvorba dalších „usazenin“.

Mozek postižený Alzheimerovou chorobou na magnetické rezonanci

„Dobré na tom je, že účinná látka, se kterou jsme blokovali p40, je už povolena pro jiná onemocnění,“ upozornil Heppner. Jimi použitý selektivní modulátor imunitního systému slouží k léčbě zánětu střev i kožní nemoci, lupénky.

Podle vědců by bylo nejúčinnější použít lék pro pacienty, jejichž nemoc je v počátcích. Heppner a Becher si ale nedělají iluze, že by mohli pomoci lidem s pokročilou formou nemoci nebo že by ji mohli vyléčit a obnovit mozkové buňky. Není to možné už proto, že zatím nikdo neví, co přesně Alzheimerovu nemoc způsobuje.