NASA zahlédla nejvzdálenější galaxii - 13 miliard světelných let od Země

Novinky, pst

Spojením sil Hubbleova a Spitzerova teleskopu nasnímali astronomové dosud nejvzdálenější známý objekt ve vesmíru, galaxii MACS0647-JD. Jde o galaxii, kterou teleskopy zachytily v okamžiku, kdy od stvoření vesmíru při Velkém třesku uplynulo teprve 420 miliónů let. Světlo z ní letělo k Zemi rozpínajícím se vesmírem 13,3 miliardy let.

BEZ KOMENTÁŘE: NASA odhalila nejvzdálenější galaxii ve vesmíruVideo: NASA

Zahlédnutí galaxie z počátku vesmíru v takové vzdálenosti bylo možné jen díky efektu, který vytvářejí masivní kupy galaxií, které fungují jako zvětšovací gravitační čočky při pohledu teleskopů na galaxie za nimi.

Jak vysvětlil vedoucí týmu na baltimorském Space Telescope Science Institute Marc Postman na webu NASA, kupy galaxií zesílily světlo ze vzdálené galaxie až osmkrát.

"Kupy udělají to, co nedokáže žádný z teleskopů zkonstruovaných lidmi,“ zdůraznil Postman.

Foto: NASA, ESA, M. Postman a D. Coe (STScI), CLASH Team

Galaxie MACS0647-JD

Pozorovaná galaxie podle propočtů má, tedy spíše měla před 13,3 miliardami let,  v průměru jen 600 světelných let. Pro srovnání - Mléčná dráha má v průměru 150 000 světelných let.

Hlavní autor studie Dan Coe se domnívá, že jde ve skutečnosti o jeden ze stavebních bloků nějaké větší galaxie, která vzniká sérií desítek až tisíců slučovacích událostí s jinými galaxiemi.