Písek u Paříže vydal zachovalou kostru mamuta Helmuta

Paříž

Nedaleko Paříže byla objevena téměř kompletně zachovalá kostra mamuta, jenž žil v období před 200.000 až 50.000 lety. Kosti působivé velikosti země vydala v létě při vykopávkách určených k odhalování nálezů z mnohem pozdějšího galorománského období kolem počátku letopočtu.

U Paříže našli téměř kompletní kostru mamutaVideo: Novinky/Reuters

V písčité půdě archeologického naleziště v obci Changis-sur-Marne severovýchodně od francouzské metropole experti z archeologického institutu Inrap snadno rozpoznali dva kly, stehenní kost, část pánve a další kosti. Pro archeology byl důležitý nález dvou pazourků u lebky zvířete, což dokládá kontakt mezi mamutem a neandrtálci.

Rozbor kostí by měl umožnit rekonstrukci života zvířete, kterému archeologové dali jméno Helmut, aniž věděli, zda jde o samce nebo samici. Měli by také zjistit, zda mamut uhynul přirozeně, nebo zda byl uloven. "Nalezenými pazourky byl zřejmě rozporcován," řekl šéf vědeckého týmu Gregory Bayle.

Vědci zatím určili, že šlo o mladého dospělého jedince ve věku mezi 20 a 30 lety. Na stejném nalezišti bylo rovněž objeveno několik kostí z jiného mamuta.