Čeští archeologové našli v Egyptě hrobku princezny

Káhira
Aktualizováno

Čeští archeologové objevili v egyptském Abúsíru poblíž Káhiry hrobku princezny Šert Nepti z páté dynastie, tedy z období 2500 až 2350 let před naším letopočtem. V hrobce nalezli i sochy nebo zdobené pilíře. Objev v pátek podle agentury DPA zveřejnila egyptská Nejvyšší rada pro památky.

Vykopávky v Abúsíru. Ilustrační foto

Hieroglyfy na zdobených pilířích mluví o zesnulé jako o "dceři krále jeho vlastní krve, jeho miláčkovi, uctivé k mocnému bohu".

Podle vedoucího české egyptologické mise v Abúsíru Miroslava Bárty jde o výjimečný nález, který otevírá zcela novou kapitolu zdejších nekropolí.

"Jsme velmi šťastní, že jsme našli nové okno, které nám umožní podívat se zpět v čase a zdokumentovat krok po kroku život a smrt některých historicky významných osobností éry velkých pyramid," uvedl Bárta.

Egyptolog v České televizi dodal, že objevy v Abúsíru postupně skládají obraz královského dvora. "V uzavřené místnosti, kam se ukládaly sochy zesnulého, jsme našli čtyři neskutečně dochované sochy z vápence, včetně barev," řekl Bárta. Čeští vědci tak byli po 4500 tisíci letech první, kdo je spatřil.

Brána mezi dvěma světy

V hrobce je vstupní síň, čtyři sloupy a chodba, která vede k náhrobkům. Celá je vytesána do skály. V hrobce jsou i nepravé dveře, které jsou mýtickou branou mezi dvěma světy.

V hrobce jsou celkem čtyři náhrobky. Na dvou jsou nápisy, které upřesňují, kdo je v nich pochován. Zřejmě šlo o vysoce postavené velmože. Jeden nápis mluví o "zodpovědnému za spravedlnost ve velkém domě" a druhý o "dohlížiteli na sluhy v paláci".

Bárta uvedl, že výzkum je teprve na začátku, vědce ještě čeká restaurování objevů a také vědecké zpracování, což bude trvat mnoho let.

Čeští vědci v Abúsíru, jenž se nachází asi 20 kilometrů jihozápadně od Káhiry, působí už 40 let. V místě se nacházejí hrobky králů i soukromé hroby z období páté dynastie. Kromě nich zkoumají archeologové i hroby ze sajsko-perské doby.