Dnešní Měsíc byl kdysi součástí Země, zjistili vědci

Vědci z americké Harvardovy univerzity přišli s teorií, že Měsíc byl v minulosti součástí Země, ale po gigantické kolizi s dalším tělesem se od mateřské planety oddělil. Svou studii zveřejnili v aktuálním čísle odborného magazínu Science.

Foto: Patrick Fallon, Reuters

Měsíc se v minulosti mohl oddělit od Země. Ilustrační foto

Sarah Stewartová a Matija Ćuk tvrdí, že tento vznik souputníka Země by vysvětloval podobné složení a chemické procesy.

V době zformování Měsíce podle zmíněných odborníků Země rotovala rychleji než nyní, den trval jen dvě až tři hodiny. Díky takovéto rychlosti otáčení planety by se po nárazu mohlo ze Země uvolnit dostatečné množství materiálu pro utvoření Měsíce.

Rotace Země se po vzniku Měsíce díky vzájemnému gravitačnímu ovlivňování zpomalila na současný stav, tedy na necelých 24 hodin.

Tato teorie se liší od doposud převládajícího názoru, podle kterého Měsíc vznikl z pozůstatku obřího vesmírného tělesa, které narazilo do Země.