Objevená vesmírná "supermatka" rodí dvě hvězdy za den

Vědci ve vesmíru našli "supermatku". Jde o galaxii, která leží ve vzdálené hvězdokupě Fénix a v níž během jediného dne vzniká dvakrát více hvězd, než kolik se v naší galaxii objeví za celý rok.

Foto: NASA

Supermatka ve hvězdokupě Fénix

Astronomové odhalili supermatku s pomocí rentgenového teleskopu Chandra. Ročně v ní vzniká kolem 740 hvězd. Pro srovnání v "naší" galaxii - Mléčné dráze - se ročně rodí jen asi jedna hvězda.

"Zatímco galaxie ve středu většiny hvězdokup mohly dřímat miliardy let, centrální galaxie v této hvězdokupě zdá se probouzí k životu s výbuchy nové hvězdy," uvedl Michael McDonald z Massachusettského technologického institutu (MIT) a hlavní autor článku o novém objevu v časopise Nature. "Mytologie spojená s fénixovým povstáním z popela skvěle opisuje, co se tam děje."

Podle McDonalda je totiž galaxie stará šest miliard let a v tomto druhu galaxií se normálně v takto pokročilém věku hvězdy už nerodí.

Galaxie leží ve vzdálenosti 5,7 miliardy světelných let od Země. Jeden světelný rok odpovídá vzdálenosti, kterou za rok urazí světlo, což je zhruba deset biliónů kilometrů.