Obří skvrna na Slunci může uvrhnout Zemi pod palbu mocných solárních bouří

Rozsáhlou sluneční skvrnu v uplynulých dnech objevili odborníci z amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA). Má název AR 1476 a její průměr činí téměř sto tisíc kilometrů, je tedy mnohem větší než planeta Země. Skvrna je tak velká, že ji lze sledovat i domácími teleskopy, experti však upozorňují, že je potřeba mít dostatečně silné filtry, aby nedošlo k trvalému poškození zraku.

BEZ KOMENTÁŘE: Obří skvrny na Slunci

Odborníci z NASA, kteří skvrnu zkoumají, se na Twitteru o svém objevu vyjadřují jako o “monstru” a předpovídají obří sluneční erupci, během níž bude planeta Země vystavena salvě radioaktivních částic.

Sluneční skvrny se často vyskytují ve dvojicích. Tyto oblasti jsou tmavší než jejich okolí, protože jsou mírně chladnější, tím pádem méně září. Jsou způsobeny zakřivením magnetického pole Slunce, které může vyvolat výron koronální hmoty. Ta obsahuje miliardy tun částic plynů a rentgenového a ultrafialového záření. Jejich teplota je pro člověka nepředstavitelná - kolem sta miliónů stupňů Celsia.

Země je čas od času vystavena tomuto záření, které většinou vede k úžasným světelným show v polárních oblastech, kdy ionizované částice uvíznou v zemském magnetickém poli, kde uvolňují energii v podobě světla.

Hrozí magnetické bouře

Kromě spektakulárních polárních září mohou ale sluneční bouře vyvolat také negativní efekty, jako jsou magnetické bouře, jejichž vlivem mohou přestat fungovat satelity nebo elektrické rozvodné sítě. To se stalo například v roce 1989 v kanadské provincii Quebec, kde po sluneční erupci zůstalo bez dodávek elektrické energie na šest miliónů lidí.

Sluneční aktivita probíhá v jedenáctiletých cyklech, ten současný vrcholí v roce 2013. Na obzoru jsou tak další extrémní výkyvy vesmírného počasí.

Stupnice síly slunečních erupcí

Erupce jsou hodnoceny podle síly, nejslabší je třídy B, následuje C, M a nejsilnější je třídy X. Stejně jako u Richterovy stupnice u zemětřesení, i v tomto případě je každý následující stupeň desetkrát silnější, než ten předchozí. U každé jednotlivé třídy tedy existuje podkategorie od jedné do devíti. Dopad na planetu Zemi mají pouze erupce od třídy M, ty mohou způsobit krátké výpadky radiových signálů na pólech a mohou ohrozit astronauty. Erupce třídy X pak mohou způsobit i celosvětové výpadky proudu.

“Skvrny na Slunci jsou v poslední době častější a aktivnější a budou mít dopad na milióny lidí. Mohou způsobit ty největší a nejničivější sluneční bouře,” upozornil Matthew Penn z Národní sluneční observatoře v Arizoně (NSO). “Během následujících dvou let očekáváme, že počet viditelných slunečních skvrn dosáhne maxima,” doplnil s tím, že se zvýší také počet solárních bouří.