Jakmile budou prodány současné exempláře, nebude probíhat již další dotisk, uvedla společnost se sídlem v Chicagu. Nadále bude k dispozici digitální verze encyklopedie.

Konec tištěné verze díla o 32 svazcích byl podle společnosti v plánu již delší dobu. "Nemá to nic společného s Wikipedií nebo Googlem," prohlásil předseda společnosti Jorge Cauz. "Souvisí to se skutečností, že Britannica prodává své digitální produkty velkému počtu lidí," vysvětlil.

Encyklopedie se prodávala nejlépe v roce 1990, kdy si lidé koupili 120 000 kompletních vydání. Prodej pak výrazně klesl a v roce 1996 se jich prodalo již jen 40 000. Digitální publikaci začala společnost zvažovat poprvé v 70. letech, první CD-ROM vydala v roce 1989. Na internetu byla encyklopedie poprvé k dispozici v roce 1994.

Poslední vydání tištěné verze knihy je na webových stránkách Britanniky ke koupi za 1395 dolarů (26 215 korun). "Prodej tištěných encyklopedií byl v posledních letech zanedbatelný. Věděli jsme, že to přijde," říká Cauz.

Společnost se rozhodla ke konci tištěné verze encyklopedie zpřístupnit její internetovou verzi na týden zdarma od úterý, informovala AP.

Online verze encyklopedie nyní slouží podle společnosti už více než stovce milionů lidí na světě a je k dispozici i na mobilních zařízeních. "Tištěná encyklopedie je zastaralá v minutě, kdy jí vytisknete," konstatuje Cauz. "Zatímco online verze je stále aktualizovaná."

Na přípravě Britanniky se podílí tisíce expertů po celém světě, včetně nositelů Nobelovy ceny a světových politiků. Za její přípravou stojí také asi stovka redaktorů.

"Naším hlavním poselstvím nyní je, že tištěná verze nebyla tím hlavním, co získalo Britannice slávu. Nejdůležitější je skutečnost, že Britannica stále přináší znalosti k co největšímu počtu zájemců," připomíná předseda společnosti Encyclopaedia Britannica.