Změna klimatu může převrátit naruby 40 procent ekosystémů do konce století

Novinky, pst

Odborníci z NASA a Kalifornského technologického institutu ve společné studii tvrdí, že klimatické změny ovlivní zásadním způsobem 40 procent ekosystémů na planetě ještě během tohoto století. Pokusili se zmapovat, které oblasti tyto změny zasáhnou nejsilněji a dospěli podle serveru Bits of Science k šokujícím závěrům.

Klimatické změny povedou podle vědců k rozsáhlým proměnám výskytu lesů, stepí, tunder, pouští nebo zalednění. I tam, kde není poušť či naopak led, se očekává proměna 30 procent vegetace. Mezi oblasti, kde se změna klimatu promění nejvýrazněji, patří rozsáhlé oblasti na severní polokouli: sever USA a Kanada, většina Evropy, Sibiře, sever Číny a pak také oblast Himálají.

Projekce jsou založeny na modelu nárůstu globálních průměrných teplot o dva až čtyři stupně Celsia do konce století. Pokud se tato předpověď naplní, dosáhnou teploty úrovně maxim z meziledových dob. Ačkoli se tedy neděje nic, co by Země už nezažila, odborníci upozorňují, že tentokrát probíhá růst teplot přibližně 100krát rychleji. Rychlá změna zkracuje čas pro možné přizpůsobení rostlin a živočichů a naopak zvyšuje riziko jejich vyhynutí.

Narušení přírodních řetězců

„Varovné signály v podobě tání ledovců a stoupání hladin moří názorně dokládají změny a jsou důležité, ale mnohem významnější jsou ekologické důsledky těchto změn,“ uvedl vedoucí výzkumu John Bergengren z Caltechu.

Ekosystémy se vyvíjely v rozsahu tisíců let nebo i déle. Migrace druhů, které se v nich vyvíjely, je v jednotlivých případech sice možná, ale celý systém se rychle přesunout do vhodných podmínek nedokáže. S tím je spojené narušení potravních řetězců od mikroorganismů a hmyzu v jejich základě, až po predátory na jejich vrcholu.