Vědci z Masarykovy univerzity se vracejí bádat na Antarktidu

Novinky, pro

Antarktická stanice J. G. Mendela, kterou před téměř pěti lety vybudovala Masarykova univerzita na ostrově Jamese Rosse, začne po letní přestávce opět sloužit vědcům.

Antarktida

Expedice, které se zúčastní celkem 14 lidí, se na stanici přesune na přelomu roku. Na stanici stráví dva měsíce po dobu antarktického léta. V druhé části pobytu se v rámci dobrovolnického programu k vědcům, asistentům a technikům přidá fotograf a cestovatel Jiří Kolbaba.

Budou zkoumat pobřežní oázu

Vědci budou pokračovat v komplexním výzkumu relativně mladého odledněného území pobřežní Antarktidy – takzvané pobřežní oázy. Jejich výzkum se zaměří zejména na studium geologického vývoje ostrova, klimatických změn a jejich důsledků či na průzkum sinic, řas, lišejníků a mechů.

Expedice se zúčastní dvě studentky a jeden student doktorských studijních programů na Masarykově univerzitě. Již potřetí se na stanici vypraví Olga Bohuslavová, která se věnuje studiu lišejníků. Ústav botaniky a zoologie Přírodovědecké fakulty vysílá studentku oboru parazitologie Šárku Mášovou. Nejmladším členem expedice je student analytické chemie Ondřej Zvěřina. Třetí ženou v týmu bude Jitka Míková z České geologické služby, která se věnuje geochemii a geologii.

Ve svých výzkumech budou pokračovat také botanikové Miloš Barták, Petr Váczi a klimatolog Kamil Láska z Přírodovědecké fakulty. Nově se členem expedice stal Zdeněk Stachoň z Geografického ústavu téže fakulty a odborník na glaciologii Vítězslav Vlček, který vedle Masarykovy univerzity působí i na Mendelově univerzitě. O zdravotní stav expedice se bude starat Kristián Brat z Lékařské fakulty, který ale povede také samostatný vědecký program.

Vybavení stanice se zlepší

Vedením expedice byl pověřen správce stanice Pavel Kapler. Spolu se dvěma technickými pracovníky bude pracovat na zlepšení technického vybavení stanice. Nově bude instalován systém separace půdních naplavenin ve vodě z  ledovcového potoka, který slouží jako zdroj pitné vody. Pro zásobování stanice energií v době, kdy je odstavena od sluneční a větrné energie, přibude nový blok baterií. Cílem techniků je také zvýšit dosah vysílaček pro bezpečný pohyb v terénu ostrova Jamese Rosse. Spojení se stanicí opět zajistí Katedra telekomunikační techniky Českého vysokého učení technického v Praze.

Tým vědců, asistentů a technických pracovníků se vydá na cestu postupně během posledních dní letošního roku tak, aby se všichni členové expedice sešli na přelomu roku v Santiago de Chile-Punta Arenas (Patagonie), odkud se v lednu přeplaví chilským armádním ledoborcem Almirante Oscar Viel do blízkosti ostrova Jamese Rosse. Poslední etapa cesty, vylodění, proběhne v závislosti na povětrnostních podmínkách buďto vrtulníkem, nebo na plovoucím pontonu.